10. des: Trening får opp humøret i mørketida!

Trening er jo som kjent bra for det meste, men visste du at trening også kan hjelpe deg å få opp humøret? Studie etter studie har vist at trening kan bekjempe mild til moderat depresjon fordi det:

  • Øker energi
  • Øker selvtillit
  • Øker din følelse av mestring
  • Distraherer deg fra dine bekymringer
  • Forbedrer generell helse
  • Hjelper deg å bli kvitt stress og frustrasjon
  • Hjelper deg å sove bedre

Det er godt dokumentert at trening fører til at hjernen bobler over av lykkestoffer og gjør at du føler deg glad og energisk. Eksempler på slike lykkestoffer er dopamin, endorfin, oksytocin,serotonin, phenylethylamin og melatonin. Noen av disse lykkestoffene har en kjemisk sammensetning som minner om morfin, og etterligner effekten av de medisinene vi har mot smerte og depresjon. Kroppen fremstiller så å si sin egen medisin helt gratis og uten negative bivirkninger. Blant annet har lykkestoffet serotonin stor betydning for humøret. Mange lykkepiller, f.eks. Fontex og Cipramil, virker nettopp ved å øke mengden serotonin i hjernen slik at den kjemiske prosessen vi føler som glede kan fungere bedre.

Endorfiner og “Runners high”
Flere studier tyder på at jo hardere du trener jo større mengde lykkestoffer produseres. Endorfiner er kanskje det mest kjente lykkestoffet, og gjør deg glad og energisk. Når kroppen utsettes for smerte eller belastning (som man kan oppleve ved trening), sendes det beskjed til hypofysen som setter i gang produksjonen av endorfiner. Disse transporteres videre til nerveceller i hjernen og ryggmargen. Endorfinene virker hemmende på de nervecellene de binder seg til, og det gir en morfinlignende effekt som bl.a. påvirker smerteoppfatningen og humøret.

Utrykket ”Runners high” er betegnelsen på en følelse av velbehag og styrke som man kan oppleve et stykke ut i en treningsøkt. Denne tilstanden gir en følelse av at man kan fortsette å løpe i det uendelige. Spesielt for maratonløpere er dette et velkjent fenomen, og kanskje er det nødvendig for å klare å gjennomføre så ekstreme konkurranser.

Fenomenet ble vitenskapelig dokumentert i 2008 ved at forskere skannet hjernen til langdistanseløpere før og etter en lang løpetur og målte mengde endorfiner. Resultatene viste at løpeturene økte mengden endorfiner, og at det ble langt større aktivitet i de områdene i hjernen som er forbundet med humør, følelser og velvære. Så føler du deg depimert i mørketida vet du hva som skal til!

Skrevet av Anja Bye, Post doktor ved CERG. 


Spørsmål 10. des: Hvorfor bør du trene hvis du føler deg stresset eller deprimert?
Send inn svar her, og vinn en drømmedag hos CERG!

About these ads
This entry was posted in Exercise, Fitness, Julekalender 2011, Lifestyle, Motivation, På norsk, Public health by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s