11. des: Ute til lunsj

Er du interessert i følgende:

  • Trening uten at det går på bekostning av den hektiske ettermiddagen,
  • Dagslys, frisk luft og bedre humør,
  • Bedre kondisjon,
  • Overskudd i hverdagen,
  • Å være sosial med gode kollegaer?

Er svaret ja, bør du lese videre!

Hverdagen er ofte travel, og mange kan nok synes det er vanskelig å få tid til trening i tillegg til alle de andre gjøremålene. Og kanskje blir man enda mer stresset ved tanken på at man skulle ha trent. En løsning på dette kan være å utnytte lunsjpausen. Hvis man kjører 4×4 intervall som vår gruppe anbefaler, får man gjort unna treningen på en halvtime. Og etterpå kan man med god samvittighet ta fatt på resten av arbeidsdagen. Samtidig har man også fått gjort unna dagens treningsøkt, og har dermed mer tid til familien og det som kreves på ettermiddagstid.

Et slikt avbrekk midt på dagen gjør godt både for kropp og sjel. Hvis man i tillegg kan utnytte muligheten til å komme seg ut for å få frisk luft og dagslys, kjenner man virkelig tilstedeværelse av overskudd og arbeidslyst resten av dagen. Spesielt i denne mørketiden kan det være ekstra godt å ha mulighet til å ta treningen mens det er lyst ute. Dagslys stimulerer nemlig produksjonen av serotonin, et signalhormon kjent for å påvirke menneskets stemningsleie. Serotonin beskytter også mot stress, er godt for hjertet og styrker kontrollen over matinntaket. Selv om vi i Trøndelag ikke har mørketiden på samme måte som de nordpå, merker nok flere av oss at dagene og treningsmotivasjonen kan bli tyngre i denne perioden.

Noen foretrekker en sosial lunsj med kollegaene. Men en treningsøkt i lunsjen trenger jo ikke være en asosial affære. Få med kollegaene ut til lunsj, så får man vært både sosial og fysisk samtidig. Dermed kan denne treningsmuligheten også bidra til et supert arbeidsmiljø da man får en felles opplevelse med kollegaene i løpet av uka.

Nå vil nok noen protestere og spørre når man skal få spist den deilige matpakken.  Men det trenger jo ikke ta all verdens av tid å få spist noen brødskiver. Etter en kjapp dusj har man jo litt tid til å fylle lagrene igjen før man går i gang med siste del av arbeidsdagen.

Så send invitasjon til kollegaene dine og be dem ut til lunsj! Får man gjennomført dette fast en gang i uka, er man langt på vei mot en bedre helse. God lunsj!

Skrevet av Ragnhild Røsbjørgen og Guri Molden, henholdsvis Overingeniør og Avdelingsingeniør ved CERG. 


Spørsmål 11. des: Hvorfor er det viktig å trene ute i dagslys om vinteren?
Send inn svar her, og vinn en drømmedag hos CERG!

About these ads
This entry was posted in Exercise, Fitness, Julekalender 2011, Lifestyle, Motivation, På norsk, Public health by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

2 thoughts on “11. des: Ute til lunsj

  1. Dette er en litt merkelig påstand sett fra en gammel manns posisjon, og det dere skriver om “intervalltrening i lunsjpausen” blir enda merkeligere. Nå som det er glimrende skiføre er ingenting bedre enn en skitur etter Dagsrevyen. Hodelykt er bra, fullmåne eller bylys fra skydekke i passe høyde er enda bedre. Lysløyper er det også mange av. Marka er gratis og beste medisin for kropp og sjel.

    Intervalltrening har et ensidig fokus på hjetrets kapasitet. Selv drev jeg mye intervalltrening fram til 35-40-årsalderen, og det var viktig for prestasjoner i kondisjonskrevende konkurranseidretter. Men dere vet vel at idrettsfolk med denne bakgrunnen er overrepresentert i gruppen “hjerteflimmer” og sannsynligvis også i andre hjertelidelser? Jeg er helt overbevist om at man ikke bør drive med intervalltrening i høy alder. Rolige turer er langt å foretrekke. Har dere overhode ofret oss seniorer en tanke i deres intervallsvermeri?

    • Hei og takk for innspill på bloggen vår!

      Vi er en forskningsgruppe som jobber med betydningen av fysisk trening på hjerte-kar helse og har derfor forsket mye på effekten av ulike former for trening på hjerte og blodårefunksjon. Det vi vet i dag er at trening med høy intensitet er mer effektivt for å bedre mange viktige faktorer knyttet til hjerte kar helse både hos friske personer og pasienter med hjertesykdom uansett alder. Vi er imidlertid også glad i å gå på ski, både lange og korte turer og anbefaler denne treningsformen på det sterkeste, men for oss som har en travel hverdag og som ikke har mulighet til å være så mye ute i dagslys er en kort og intensiv treningsøkt en fin investering i god helse. Det er helt riktig at studier viser en større forekomst av atrieflimmer hos voksne som har gjennomført mye og hard trening over mange år. Det som er viktig å merke seg fra disse studiene er at eldre godt trente med atrieflimmer lever 8 år lenger enn gruppen med mindre trente eldre de er sammenlignet med.

      Fortsatt fin ski vinter:)

      mvh Trine Karlsen, Postdoktor ved CERG

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s