Trening og vekttap: både mosjon og kosthold må med

Er du en av dem som trener for å gå ned i vekt? Da kan du bli skuffet! For mange er motivasjonen til fysisk aktivitet å gå ned i vekt, men uten endring i kosthold er dette et vanskelig mål å nå. Trening alene fører i beste fall til et veldig moderat vekttap.

En reviewartikkel fra 2007 som har sett på effekten av trening på vekt konkluderte at det gjennomsnittlige vekttapet etter fire måneder var ca. 2 kg. Trening og kosthold henger sammen, men dersom du lar være å endre kosthold kreves det tålmodighet. En av hovedårsakene til at det er vanskelig å gå ned i vekt med bare trening er at mange overvurderer kaloriforbruket ved en treningsøkt. De fleste av oss spiser mer mat enn vi egentlig trenger og dermed har vi et energioverskudd i utgangspunktet.

Mange har også en tendens til å unne seg litt ekstra etter man har trent. Dermed er det vanskelig å oppnå det energiunderskuddet som er nødvendig for å gå ned i vekt. Dersom du løper 45 minutter i moderat tempo 3 ganger i uken, økes energiforbruket ditt med ca 1000-1500 kcal pr. uke. Disse kaloriene inntar man fort igjen dersom man ikke er veldig bevisst på kostholdet. Til sammenligning tar de fleste dietter sikte på et energiunderskudd på ca. 500 kcal pr. dag.

Det er smart å kombinere trening og et sunt kosthold for å gå ned i vekt. Dersom man trener samtidig som man reduserer energiinntaket beholder man muskelmassen, og får en bedre kroppssammensetning enn om man bare reduserer energiinntaket. Videre har det vist seg at trening er en avgjørende faktor for å holde vekten etter et vekttap. De som lykkes best med å holde vekten etter en vektreduksjon er de som begynner eller fortsetter med å trene.

Helsegevinsten med trening er udiskutabel og uavhengig av vekttap. Derfor er det viktig å fokusere på helse og velvære når man skal finne motivasjonen til trening. En rekke studier viser at risikoen for en rekke sykdommer er større om man er tynn og utrent enn om man er ”fat and fit”. Det er også fantasisk gode nyheter at kun èn treningsøkt gir en helsegevinst. Men husk – trening er ferskvare, og helsegevinsten forsvinner fort, så det gjelder å trene regelmessig!

Skrevet av Dorthe Stensvold, Postdoktor ved CERG.
Dette innlegget ble også publisert på Adresseavisens Sprek-sider. 

About these ads
This entry was posted in Diet, Exercise, Fitness, Motivation, Obesity, På norsk, Research, Sprek by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

2 thoughts on “Trening og vekttap: både mosjon og kosthold må med

  1. Reblogged this on Sykkelgal and commented:
    Trening og kosthold henger sammen. Det burde ikke overraske noen, men det er likevel veldig viktig. Jeg har ikke troen på slankekurer som skal få deg raskt og enkelt ned i vekt, problemene oppstår da når du skal slutte med slankeshaken eller hva det nå enn er man skal bruke for å slanke seg. Da raser man opp i vekt igjen og legger gjerne på seg mer enn man veide i utgangspunktet. Det eneste som virkelig hjelper er trening/aktivitet og et balansert og sunt kosthold. Jeg forsøker på dette, men skal innrømme at det ikke er enkelt. Man må ha tolmodighet og forsøke å endre noen av sine dårlige matvaner.

    Lykke til, alle sammen!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s