Hvor bra er hard fysisk aktivitet for voksne menn?

Mandagens blogginnlegg handlet om toppidrett, plutselige dødsfall og dilemmaet rundt screening av topputøvere. Men hva betyr disse tragiske hendelsene for vanlige folks treningsvaner – og spesielt for menn, siden det er flest mannlige toppidrettsutøvere som rammes? Er hard trening for utrente mosjonister så risikofylt og farlig at man bør redusere eller droppe den for å være på den sikre siden?

Det er tidligere vist at fysisk aktivitet både ved moderat og høy intensitet har positive helseeffekter. Positive langtidseffekter har spesielt vært vist for trening ved moderat intensitet, mens det har vært større usikkerhet om hvor bra trening med høy intensitet er over lengre tid, f.eks. gjennom et helt livsløp. Dette fører til ekstra bekymring for mange som er usikre på om det er trygt for dem å trene ved høy intensitet.

En ny amerikansk studie av Chomistek og kolleger, publisert i Medicine & Science in Sports & Exercise, har undersøkt dette. De så på sammenhengen mellom fysisk aktivitet med høy eller moderat intensitet, og risiko for alvorlig kronisk sykdom blant menn. I studien deltok 44 551 menn i alderen 40-75 år, som rapporterte alt om sin fysiske aktivitet og helse i perioden 1986 til 2008. I løpet av disse 22 årene utviklet 14 162 av mennene (31 %) en alvorlig kronisk sykdom, som enten de enten overlevde eller som resulterte i dødsfall.

Resultatene viste at risikoen for alvorlig kronisk sykdom ble redusert med 14 % for fysisk aktivitet med høy intensitet, og 15 % ved moderat intensitet, sammenlignet med de som ikke trente regelmessig. Risikoen for hjerte- og karsykdom ble redusert med 22 % ved høy intensitet, og 20 % ved moderat intensitet.

Til og med den mest ekstreme gruppen blant mennene – de med 10 eller flere timer med fysisk aktivitet ved høy intensitet per uke – hadde 21 % lavere risiko for alvorlig kronisk sykdom, og 27 % lavere risiko for hjerte- og karsykdom. Effekten av ulike aktivitetstyper ble også analysert, og menn som f.eks. drev med løping i 5 timer eller mer per uke hadde 46 % redusert risiko for hjertesykdom, sammenlignet med menn som ikke løp.

Som nevnt i mandagens innlegg er det sannsynligvis ikke hard fysisk aktivitet i seg selv som har ført til dødsfall i toppidretten. Høyintensitetstrening over lengre tid utløser hjerteproblemer i kombinasjon med sjeldne, arvelige sykdommer hos utøverne. I tillegg er det vel også slik at anslagsvis 99,?? % av verdens toppidrettsutøvere lever i beste velgående, selv med den ekstreme hardtreningen mange av dem bedriver… Med dette som bakgrunn skulle det ikke være grunn til annet enn å snøre på seg joggeskoene, og fortsette med både hard og moderat trening som før, uavhengig av hva mediene melder om hendelser fra toppidrettens verden.

Skrevet av Hallgeir Viken, Stipendiat ved CERG.
Dette innlegget ble også publisert på Adresseavisens Sprek-sider. 

About these ads
This entry was posted in Aging, Cardiovascular disease, Exercise, Fitness, Motivation, På norsk, Research, Sprek by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

One thought on “Hvor bra er hard fysisk aktivitet for voksne menn?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s