Fysisk aktivitet i skolen – eller mangel på sådan?

Charlotte skrev nylig om barnefedme og økende inaktivitet hos barn og unge. I dag tar Ingeborg opp tråden med fokus på fysisk aktivitet i skolen. Hun skriver at det er en klar sammenheng mellom fysisk aktivitet som ung og helse hos voksne, samt at barn som får mer fysisk aktivitet lærer bedre.

Helsemyndighetene anbefaler at barn i skolealder bør være i fysisk aktivitet minst 60 minutter hver dag. Aktiviteten bør være variert og bør inkludere aktivitet med både moderat og høy intensitet.  

En kartlegging gjort av Helsedirektoratet i 2008 viser at blant 9- åringer oppfyller 75 % av jentene og 91 % av guttene målet med 60 minutters fysisk aktivitet hver dag. Blant 15- åringene oppfyller bare 50 % av jentene og 54 % av guttene dette målet. Det er en dramatisk nedgang i fysisk aktivitet fra 9-årsalderen til 15-årsalderen, mye grunnet en økning i stillesittende aktiviteter.

En studie gjort ved Høgskolen i Sogn og Fjordane viser at 60 minutter med fysisk aktivitet hver dag over en periode på 2 år øker 9- åringers fysiske form (kondisjon) og senker deres risiko for fremtidig hjerte- og karsykdommer sammenlignet med barn som bare har 2 timer gym per uke. Den daglige fysiske aktiviteten i denne studien ble planlagt, organisert og ledet av lærere med kroppsøvingskompetanse.

Det er også vist at fysisk aktivitet har en positiv effekt på læring. En svensk studie viser at barn som har hatt en times fysisk aktivitet hver dag, etter 3 år er flinkere til å lese, stave, skrive og regne. Gruppen som hadde daglig fysisk aktivitet ble sammenlignet med en kontrollgruppe. Denne svenske studien viste også at det er en sammenheng mellom konsentrasjonsvansker og dårlig motorikk.

Skolen er en ideell arena for fysisk aktivitet da den omfavner alle! Foreldres holdninger til fysisk aktivitet eller deres økonomi vil ikke være avgjørende for om man deltar eller ikke.  Her stilles det ingen krav til eget utstyr, og det er ingen treningsavgift å betale.

Kravet om 60 minutters daglig fysisk aktivitet blir dessverre ikke fulgt ved alle skoler, og hovedgrunnen til dette er mangel på ressurser og/eller skolens prioritering. En kollega av meg fortalte meg at hennes 8-åring har ett friminutt på 45 minutter i løpet av en hel skoledag, og disse 45 min skal i tillegg til lek romme tid for lunsj. Er det rart det kan bli uro i et klasserom med mange 8-åringer som ikke får utløp for oppsamlet energi innimellom slagene?

Det er en klar sammenheng mellom fysisk aktivitet som ung og helse som voksen. Derfor er det utrolig viktig å gi barn en mulighet til å være fysisk aktive på skolen, og allerede her legge grunnlaget for en fysisk aktiv hverdag. Det er vist at aktive barn sannsynligvis vil være fysisk aktive som voksne.

I det voksne arbeidslivet er fysisk inaktivitet årsak til 3,1 millioner fraværsdager, 100 000 sykehusinnleggelser, 2,5 millioner legekonsultasjoner og ca. 5000 førtidspensjoneringer årlig. Å forbygge inaktivitet trenger ikke koste mye, men i et allerede sprengt skolebudsjett kan det være vanskelig for mange skoler å få dette til. Derfor må politikerne øke bevilgningene til skolene, og bevilgningene må øremerkes fysisk aktivitet! Alt i alt vil det være billigere å forebygge fremfor å behandle fremtidig sykdom som vil bli et faktum om ikke dagens barn og unge blir sprekere enn det de er i dag!

Ønsker alle dere som i disse tider går ut i skoleferie en fin og aktiv sommerferie. God sommer! :)

Skrevet av Ingeborg Megård Leinan, Stipendiat ved CERG.

About these ads
This entry was posted in Exercise, Fitness, Lifestyle, På norsk, Pediatrics, Public health, Research, Sprek by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s