2. des: Her kommer den fine kalde tida

Det var nok ikke egen utfoldelse i vintersnøen Jokke hadde i tankene da han skrev låta – tvert imot – men for oss som virkelig LIKER vinteren og de mulighetene den gir for utendørsaktiviteter så er det bare å glede seg!

I snøen finnes det mange morsomme måter å bevege seg, for både store og små!

Om ikke lenge så har vi (forhåpentligvis) masse snø og kalde fine dager. Og om du velger å leke på skøyter, bortoverski, nedoverski, spark, akebrett eller hva det skal være, så er mulighetene mange for å være fysisk aktiv. Mange har sin beste treningsperiode nettopp på vinteren siden mulighetene for fine treningsøkter på langrennsski kombineres med flotte naturopplevelser.

Er man ikke like glad i høy puls og rennende nese er det mye annet gøy man kan finne på også. Kom dere ut og lek med ungene, naboen eller bikkja! Lag snømann, snølykt eller lek snøballkrig. Gå måneskinnstur med kjæresten. Det er ikke så mye som skal til for at vi får den mengden med fysisk aktivitet som bidrar til å redusere risiko for sykdom og gi oss bedre helse.

Både nasjonale og internasjonale anbefalinger for fysisk aktivitet angir 30 minutter med moderat fysisk aktivitet de fleste dager i uka som nok til å gi en positiv helseeffekt, enten sammenhengende eller delt opp i bolker på 10 minutter. Eller om du vil, 20 minutter 3 ganger i uka med høy intensitet. En studie av Wen og kolleger publisert i Lancet i år viste at sammenlignet med inaktive personer, så var 15 minutter daglig moderat fysisk aktivitet nok til å utgjøre en helsemessig forskjell med redusert risiko for hjerte-karsykdom. Så litt er bedre enn ingenting!

Hva så med alle som ikke liker minusgrader og glattis? Er man ”dømt” til et fysisk inaktivt liv i 4 måneder mens en venter på varmen og tørre fortau? Vel, med varme klær, isbrodder og/eller skistaver kan en tur utendørs likevel bli en trygg og fin opplevelse som ikke ender med å gå på ”snørra” på glattisen og legevakta neste. Sliter man med luftveiene i kulda kan en Jonas-maske være løsningen. Det er også mange muligheter for innendørs aktivitet selv om man ikke er medlem på et treningssenter. Dersom du ennå ikke er den lykkelige eier av en ergometersykkel- gå inn på finn.no, ergometersykkel finnes fra bare 150 kroner!

Skrevet av Inger-Lise Aamot, Stipendiat ved CERG.


Spørsmål 2. des: Hvor mye fysisk aktivitet må til for å få en helsegevinst?
Send inn svar her, og vinn en drømmedag hos CERG!

This entry was posted in Exercise, Fitness, Julekalender 2011, Lifestyle, På norsk by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s