7. des: Snømåking og hjerteinfarkt

Så langt i vinter har snømåking vært et sørgelig ikke-eksisterende tema i Trøndelag, men vi lever i håpet om at det snart vil drysse flere kalde, hvite flak ned fra himmelen. Foreløpig får vi nøye oss med tørrtrening og teoretiske refleksjoner over sammenhengen mellom snømåking og hjerteinfarkt. Statistikk fra blant annet Canada har vist at hyppigheten av hjerteinfarkt i befolkningen øker i perioder med snøfall. Denne sammenhengen ser vi også fra norske sykehus.

I'm dreaming of a white Christmas...

Hva er det med snømåking som utløser så mange tilfeller av hjerteinfarkt? Er det virkelig farlig å måke snø, og er det i så fall mulig å gjøre noen grep for å nyte godt av treningseffekten og gleden av å se en snøfri gårdsplass, uten bekymring for helsa? Generelt vet vi at mosjon og trening bra for helsa, også for hjertepasienter, og det viktigste du kan gjøre for å begrense risikoen for hjerteinfarkt under snømåking og andre fysiske anstrengelser er rett og slett å trene jevnlig. CERG kan vise til gode resultater når det gjelder høyintensitetstrening av hjertepasienter. Trener du hele året, er du bedre rustet til å ta en sikker økt med snøskuffa når vinteren kommer.

Oppvarming og intensiteten har mye å si. De færreste legger ut på en høyintensiv treningstur uten oppvarming, og dette er det lurt å tenke på når du skal ut og måke. Det kan være lurt å begynne litt forsiktig og legge opp intensiteten etter den formen du er i. Bruk en liten snøskuffe heller enn en stor, det er bedre for både rygg og hjerte! Du trenger ikke ta hele gårdsplassen i ett drag. Start rolig og øk tempo etter hvert, ikke stress. Ta pauser om nødvendig, og drikk gjerne litt vann i pausen. Prøv å bruke hele kroppen når du måker slik at du får i gang sirkulasjonen i hele kroppen, og varier mellom å skyve og løfte snøen. Unngå monoton vri-og-kast bevegelse. Når du løfter, løft med beina, ikke med ryggen. Pass på at du ikke holder pusten når du tar i, så hindrer du at blodtrykket blir for høyt.

Det er også viktig å beskytte seg mot kulde. Når du fryser, trekker blodårene seg sammen og det blir en større belastning for hjertet å pumpe blodet rundt i kroppen. Koffein og nikotin er også stoffer som får årene til å trekke seg sammen, så det går an å spare dette til etter måkeøkta. Hvis det er veldig kaldt, kan du beskytte luftveiene med en Jonas-maske eller et skjerf over nese og munn.

Stopp hvis du føler deg uvel! Hvis du er usikker, snakk med fastlegen din før du gyver løs! Snømåking er en aktivitet der du får trent både kondisjon og styrke, noe som er gunstig både for hjertepasienter og andre, men ta forhåndsregler. Mosjon skal være helsebringende!

Skrevet av Kari Jørgensen, Postdoktor ved CERG. 


Spørsmål 7. des: Hva er det viktigste du kan gjøre for å begrense risikoen for hjerteinfarkt under snømåking?
Send inn svar her, og vinn en drømmedag hos CERG!

This entry was posted in Cardiovascular disease, Exercise, Fitness, Julekalender 2011, På norsk, Research by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

2 thoughts on “7. des: Snømåking og hjerteinfarkt

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s