21. des: Redd Menig Osen

For mange menn begynner det virkelig fysiske forfallet i 40-årene. En utrent norsk 40-åring har i gjennomsnitt et oksygenopptak på 43 mL∙kg-1∙min-1. I tillegg vet vi at over halvparten av menn over 40 år er overvektige. Overvekt og fysisk inaktivitet er hver for seg, og sammen, viktige risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer og dermed også for tidlig død.

Are under et av intervalldragene

I mai måned kom Are Sende Osen til oss med ønske om hjelp til å komme i bedre form og ned i vekt. I sitt nyeste program kunne han få oppfylt guttedrømmen om å fly F-16, dersom noen fysiske krav ble innfridd. Kondisjonstesten viste at Are hadde et kondisjonstall på 43 mL∙kg-1∙min-1, og han lå dermed på snittet for en utrent mann på sin alder. Forskere har funnet ut at menn, uavhengig av alder, bør ha et kondisjonstall som er over 45 mL∙kg-1∙min-1. Ligger man under dette tallet, er risikoen for å utvikler hjerte- og karsykdommer veldig mye større enn om man ligger over. Are trengte med andre ord hjelp til å komme i bedre form, ikke bare for å få fly, men også for helsas skyld.

Før vi begynte å trene sammen, løp Are to ganger i uken, uten særlig høy puls. Høyintensitetstrening er den mest effektive måten å komme i bedre form på, derfor ble Are introdusert til 4×4-metoden. En annen fordel med høyintensitetstrening, i forhold til trening med moderat intensitet, er at man forbrenner flere kalorier på kortere tid. I løpet av en økt med 4×4, forbrenner man ca. like mange kalorier som man gjør på en 50 minutters rolig løpetur. Etter den første økten med 4×4, utbrøt Are at følelsen var den samme som når han første gang spiste wasabi. Det var med andre ord skrekkblandet fryd. Nå har han drevet med høyintensitetstrening i 4 måneder. Han har i snitt trent 3 ganger i uken, hvor to av dem har vært intervalltrening med høy intensitet.

Etter jul er det premiere på Are Sende Osens nye dokumentar-program på NRK  “Redd mening Osen.” Da får du se om Are klarte å innfri de fysiske kravene han måtte for å få fly F-16. 

Gjett hva Ares endelige kondisjonstall ble etter fire måneder:

Gi gjerne din begrunnelse i kommentarfeltet!

Skrevet av Dorthe Stensvold, Forsker ved CERG.


Spørsmål 21. des: Hvorfor er det viktig for helsa å bedre kondisjonstallet hvis det er lavt?

Send inn svar her, og vinn en drømmedag hos CERG!

2 thoughts on “21. des: Redd Menig Osen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s