Intensitet av trening spiller en rolle

Ferien er over og høsten er godt i gang. Du har sluppet opp for unnskyldinger for å ikke trene og joggeskoene som har stått ubrukt i flere uker, er endelig kommet på. Du jogger avgårde, og, hei, det var jo egentlig ganske deilig å være i gang igjen! Men etter drøye ti minutter begynner virkeligheten å melde seg. Late sommermåneder med avbrudd fra den regelmessige treningen, etterfulgt av en travel høst på jobben, melder seg i form av tunge bein, hivende pust og en intens trang til å ta en u-sving og returnere til hjemmets lune rede. “Dette er jo første dagen”, tenker du. “Det gjør ikke noe om det bare blir 20 minutter idag og jeg bare rusler denne snarveien hjem”.

Noen som kjenner seg igjen? Mange av oss har vel trøstet seg med at “litt er bedre enn ingenting” – men nok en gang må vi nok stikke fingeren i jorda. Vi har tidligere her på bloggen vist til den gode effekten av trening med høy intensitet for hjertet. Nå bekreftes dette av en dansk studie fra Bispebjerg Hospital omtalt i Dagbladet 13. oktober. Studien tok for seg trening som et ledd i forebygging av metabolsk syndrom, en tilstand som øker risikoen for  hjerte- og karsykdom og diabetes. Dette syndromet kjennetegnes av blant annet høyt blodtrykk, høyt nivå av triglyserider, lavt nivå av den «gode» typen HDL og høyt blodsukker. Ca 10 000 deltakere ble fulgt gjennom 10 år for å undersøke om intensitet og mengde av fysisk avhengighet hang sammen med risiko for utvikling av dette syndromet. Forskerne fant at både jogging og gange med høy intensitet medførte en betydelig redusert risiko, men dessverre for dem som har en tendens til å tusle i stedet for å gi på: Å gå rolig en time daglig, hadde derimot ingen beskyttende effekt.

Arnt E. Tjønna, forsker ved CERG, kommenterer at dette virker som en solid studie som finner mye av det samme som CERG tidligere har påvist, nemlig at høy intensitet av trening er viktig for bedring i hjerte- og karsystemet. Altså: rusling i rolig tempo er kanskje det mest behagelige, men definitivt ikke det beste for helsen.

Dagbladets artikkel fra 13.10.2012 er gjengitt med tillatelse av journalist Hilde Marie Tvedten og kan leses her.

This entry was posted in Cardiovascular disease, Exercise, På norsk and tagged , , , by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s