Lek med fotball – slik får du en aktiv jul

Julen er rett rundt hjørnet, og det betyr store mengder fet mat for de fleste av oss. Tidligere har vi skrevet om hvordan ei treningsøkt kan forhindre de potensielt skadelige effektene av maten. Men julen er også en travel periode for de som følger med på engelsk fotball, hvor kampprogrammet er tett. Det har det vist seg at store og viktige fotballkamper øker risikoen for akutte hjerteproblemer for tilskuerne. For eksempel var forekomsten av akutt hjertesykdom med behov for nødhjelp i Tyskland nesten 3 ganger så stor da Tyskland spilte sine kamper under fotball-VM på hjemmebane i 2006, sammenlignet med ellers.

Two men in living room watching television and cheering

Men du kan også bruke fotball til å komme i form. Fotballtrening, og spesielt smågruppespill kan være en effektiv treningsmetode for å øke kondisjonen. Mange synes dessuten at løping etter ball er mer morsomt enn bare løping. Profesjonelle fotballspillere løper opp mot 10-12 kilometer i løpet av en kamp avhengig av spillerens posisjon på banen med 1000-1400 skifter i aktivitet (sprint, vendinger, hopp osv.). Nylig publiserte en dansk forskningsgruppe effektene av fotballtrening 2 ganger i uken over 6 måneder hos menn med høyt blodtrykk i alderen 31-54 år. De fikk blant annet en god reduksjon i blodtrykket fra 151 mmHG-139 mmHg og 92 mmHg-84 mmHg i tillegg til bedring av kondisjon. Samtidig så man reduksjon av hvilepuls med 8 slag i minuttet og redusert arteriell stivhet.

Så det er bare å finne fram fotballskoene, ta med kompisgjengen på cageball eller gjør noe annet morsomt med ball! Det er stort sett bare fantasien som setter begrensning for aktivitet – det finnes ingen unnskyldninger for en slapp jul i sofakroken.

Dagens blogg er skrevet av Tomas Stølen, forsker ved CERG.

This entry was posted in Exercise, På norsk, Sprek and tagged , , by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s