Nyttårsløftet – vil trening i 7 uker forbedre formen?

Januar er blitt 3 uker gammel, og løftet jeg høytidelig proklamerte ved midnatt nyttårsaften om  å trene regelmessig kan ikke overses lenger. Unnskyldningene er like mange som de er dårlige; en travel høst med ny jobb, flytting, oppussing, kulde, varme, snøstorm, dårlig hårdag, brukket tånegl. Uansett årsak – jeg er i elendig form. Jeg blir forbiløpt av gamle damer med rullator. Jeg ser mannen med ljåen i hvitøyet hvis jeg må løpe mer enn en etasje trapper. Og hver eneste baskettrening (som finner sted en gang i uka og for en stor del består av strategimøter og pludring med venninner) ender med astmaanfall og piping i brystet minst tre dager etterpå. Greit, jeg overdriver en smule, men jeg er definitivt langt fra toppformen.

Da er det faktisk helt OK å jobbe i et miljø med flust av treningseksperter og god tilgang til testmetoder. De som har fulgt med på bloggen en stund har kanskje fått med seg at CERG har utviklet et 7-ukers treningsprogram med formål å bedre formen og komme i gang med regelmessig trening. Jeg anbefaler programmet stadig vekk, og det er på tide å teste om dette virkelig holder hva det lover. Kan 7 uker med kondisjon- og styrketrening forvandle meg fra slappfisk til spreking?

Treningsprogram

Trykk på bildet for større versjon

Dette er altså programmet som skal gjøre susen (du finner det også i en mer detaljert versjon på våre nettsider). Jeg skal trene 3-4 økter hver uke, med økende intensitet og varighet fra uke til uke. Hvorvidt det funker eller ikke, skal testes ved hjelp av måling av oksygenopptak før og etter treningsperioden. Du kan lese mer om oksygenopptak som mål på fysisk form her.

IMG_5609Denne uka ble jeg derfor testet på treningslaben til CERG. En grytidlig mandag morgen etter ei natt med lite søvn – vanligvis ikke det beste utgangspunktet for å yte det lille ekstra – tråkket jeg i vei på tredemølla. Ikke noe problem de første minuttene, økte gradvis farta og ble etterhvert god og varm. Men det var før ingeniør Atefe kom trekkende med ei maske av en annen verden som ble festet stramt over nese og munn og festet over hodet med noe som lignet ei nettingtruse. Jeg både så ut og følte meg skikkelig smart. Bare å tråkke på igjen, og nå gikk det fortere og fortere. Det gikk ikke lang tid før jeg begynte å lure på hvem som hadde denne briljante ideen. Prøvde febrilsk å hikste frem et spørsmål bak maska om det var lang tid igjen, greit å vite hvor lenge en skal seigpines. Men hvis du har prøvd å uttrykke deg forståelig med ei trang gummimaske klemt over munnen mens du spurter til du kjenner blodsmaken for å ikke bli slengt i veggen bak mølla, vet du at det er ikke det letteste man gjør. I stedet økte og økte farta og stigningen, akkompagnert av Atefe som heiet og oppmuntret fra sidelinja.

IMG_5613

Endelig, da jeg begynte å se både måner og stjerner, og hadde mest lyst å klabbe til hele Atefe hvis jeg bare hadde orket, begynte hun å telle ned det siste minuttet. Jeg sprang på pur vilje gjennom de lengste 60 sekundene jeg hittil har opplevd, før jeg på slaget etter de forløsende trylleord “tre..to..en..NULL!” kunne hoppe ut til siden og synke sammen som en potetsekk, gispende etter all oksygen som var å oppdrive i nærheten. Jeg sier bare: Hatten av for alle menn og kvinner som i historien av en eller annen grunn har løpt på en tredemølle med maske tredd over hodet.

IMG_5619 IMG_5622

Da jeg omsider hadde fått igjen pusten, var det tid for å se på testresultatene. Jeg forventet å være på nivå med en sengeliggende 90-åring, men heldigvis holdt jeg meg innenfor grensene. I følge CERGs beregninger for gjennomsnittlig oksygenopptak ligger gjennomsnittet for kvinner 20-29 år på 43 ml/kg/min, mens tilsvarende tall for aktive kvinner i denne alderen er 49. Jeg aner ikke hvordan det kan ha seg, men takker forfedrene for greie kondisjonsgener. La oss bare håpe at jeg i tillegg har arvet en god slump utholdenhet og motivasjon til å gjennomføre et treningsprogram!

Oksygenopptak

Jeg er i gang med første uke i programmet – følg med neste uke for å se hvordan det gikk!

Maria Henningsen, kommunikasjonsansvarlig og slappfisk i CERG.

This entry was posted in 7-ukers treningsprogram, Exercise, På norsk and tagged , , by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

One thought on “Nyttårsløftet – vil trening i 7 uker forbedre formen?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s