Nyttårsløftet uke 1 – tidsklemma

Treningsprogrammets første uke er overstått og jeg kan forsikre om at mengden og intensiteten foreløpig ikke har tatt knekken på motivasjonen. Ganske greit å slippe unna med ett og to fireminuttersdrag, samt en rolig joggetur på en halv time. Jeg regner imidlertid med at det blir verre senere, ikke minst med tanke på at jeg er havnet i verdens største klisjé – TIDSKLEMMA. Hvordan i alle dager har dere tid til å trene, alle der ute? Jeg tok en liten sjekk og finner at det faktisk skal kunne gå an å gjøre flere ting samtidig som man trener. Jeg tilbringer 7-8 timer foran PCen hver dag, så denne hadde kanskje vært en ide:

Siden programmet krever en viss intensitet, tror jeg nok effektiviteten hadde vært så som så, med vel mange skrivefeil i de intensive dragene. Dessuten tror jeg nok romkameraten min ville vært sånn passelig fornøyd med å sitte å jobbe i en kakafoni av løpende føtter, pusting og pesing. Jeg lander nok på å trene på den tradisjonelle måten.

Det skal også sies at denne uka har vært sjeldent travel, med besøk av foreldre, siste innspurt på oppussing i leiligheta og møbelkjøp. Onsdag ettermiddag og kveld ble tilbragt i endeløs trasking på IKEA, noe som i alle fall for min tålmodighet glatt kan sidestilles med Oslo Maraton i psykisk anstrengelse. Jeg vurderte å legge inn en søknad om å få bruke IKEA-runden som treningsøkt, men måtte dessverre innrømme at jeg dumpet ned i litt for mange lenestoler underveis.

Klar for joggetur kl. 23:50

Klar for joggetur kl. 23:50

Vanligvis ville jeg glatt droppet treninga den dagen, men ikke denne uka nei – rundt midnatt bar det ut på tur! Det rare var at jeg traff flere joggere ute, både denne økta og fredag morgen da jeg var ute før fuglene engang tenkte på å stå opp. Det ser ut som det er flere enn meg som har for få timer i døgnet. Så hvis det er noen finansfruer der ute som har en vaktmester, altmuligmann, personlig frisør, kokk eller vaskehjelp å avse i noen uker fremover, så mottas det med takk. Praktikant trenger jeg foreløpig ikke, tør ikke tenke på hvordan jeg skulle fått trent med barn å holde styr på i tillegg.

For øvrig er jeg nødt å komme med en presisering fra forrige uke, der jeg ymtet om at tempoet på baskettreningene jeg deltar på til tider kan være noe bedagelig. Dette falt ikke i god jord hos mine basketvenninner, som brukte halve treningen denne uka på å diskutere saken. Jeg trekker ydmykt tilbake alle slike hentydninger og understreker at de andre spiller i et heidundrende tempo mens jeg står på sidelinja og pludrer og legger strategier for meg selv.

Uken som kommer kan bli noe interessant treningsmessig, da jeg skal teste ut trening i Italia i forkjølet tilstand. Heng på!

Maria Henningsen, CERG.

This entry was posted in 7-ukers treningsprogram, Exercise, På norsk and tagged , , by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

