Nyttårsløftet uke 2 – et snufs i regninga

Akkurat idet jeg skulle begynne å briljere over mitt førsteklasses immunforsvar som sørget for at jeg har holdt meg frisk til tross for at folk har falt som fluer for omgangssyke og influensa rundt meg – ble jeg liggende som et slakt i to dager. Hovmod står som vanlig for fall, og dessverre så det stygt ut for treningsprogrammet også. Mandagens økt utgikk derfor til fordel for hosting, nysing og hyppig tempmåling. Selv om jeg ikke er i storform for tida hadde jeg foretrukket 50 armhevinger med kjøleskapet på ryggen fremfor å bli syk akkurat nå. Influensa passer sjelden inn i planene, men denne gangen var timingen spesielt dårlig siden jeg skulle reise til Italia onsdag og torsdag i jobbsammenheng.

IMAG_0112

Ikke hver dag man jogger forbi en palme..

Men hva kan man vel ikke utrette med Kleenex og Paracet? Onsdag formiddag var jeg på plass på et shabby hotell på den italienske landsbygda, nærmere bestemt Veruno, en time nord for Milano. 12 grader pluss og strålende solskinn innbød til løping utendørs fremfor trimrommet i kjelleren på størrelse med et bøttekott. På programmet sto oppvarming etterfulgt av 4 minutter høy intensitet i motbakke, en ganske kort økt som ikke skulle by på for stort anstrengelse for mitt sykdomsherjede legeme. Problemet var bare at det var ikke en eneste motbakke å oppdrive i flere mils omkrets, området var flatt som en steinørken. Den eneste løsningen hadde vært å klatre i trærne, for skog var det virkelig mer enn nok av. Jeg anså imidlertid dette for å være vel kreativt, og med tanke på at formen ikke var helt på topp ble det løpetur i flatt skogsterreng. Dette ble belønnet med x antall hostekuler resten av denne dagen og neste, samt en kraftig opptrapping av Kleenex-konsumet. Det begynner å demre – trening er kanskje ikke det beste man kan gjøre for å bli raskere frisk?

IMAG0_117

“Den som jogger i denne skogen vil bli bundet fast i et tre av mafiaen”. Eller noe sånt.

Et kjapt nettsøk viser at det medisinske miljøet ikke er helt enig med seg selv i denne saken. En amerikansk studie viste for eksempel ingen forverring av forkjølelsessymptomer i en gruppe personer som trente i sykdomsperioden, kontra en inaktiv gruppe. Jeg spør CERG-forsker Morten Høydal, som bekrefter mine mistanker. Det beste man kan gjøre når man er syk, er å hvile. Man må selvsagt se an formen, men hardtrening bør man uansett unngå. En lett treningstur med moderat intensitet er helt greit dersom man er i form til det og begynner å kvikne til, men har man for eksempel feber, bør man droppe trening til man er feberfri. Dette er vanskelig å forske på, men det er ikke usannsynlig at å trene med virus i kroppen kan få konsekvenser på lang sikt, for eksempel i form av hjerte- karsykdom.

Vel. Siden jeg ikke er alt for ofte syk og heller ikke trener for hardt i lange perioder, regner jeg med at jeg “sto han av” denne gangen. Mot helga var jeg tilbake i godt slag og styrkeøkta ble gjennomført uten større trøbbel enn en erkjennelse av at det nok er lenge til jeg kan ta 50 armhevinger med noe som helst på ryggen, langt mindre et kjøleskap. Men ingen grunn til å miste motet – jeg er jo i gang! Denne uka blir det endelig skigåing, da vinterværet omsider har nådd Trøndelag. Følg med neste uke!

Maria Henningsen, CERG.

This entry was posted in 7-ukers treningsprogram, Exercise, På norsk and tagged , , by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

