Nyttårsløftet uke 4 – borte bra

Hurra! Jeg er halvveis i programmet og kan faktisk melde at selv om det mest sannsynlig bare er innbilning, kjennes det som om det går lettere og lettere for hver økt. Likevel er det fortsatt mange økter der den eneste grunnen til at jeg tvinger meg til å trene er programmet og vissheten om at jeg skal testes etterpå (det er så dårlig vær i Nord-Norge om sommeren at bikiniargumentet holder ikke for meg). I følge en seiglivet myte tar det et sted mellom 20 og 30 dager å etablere en vane. Per idag har jeg passert 14 økter og jeg regner med at det er mest rettferdig å telle dagene jeg faktisk trener, da det vitterlig er en del fri innimellom. Men stemmer myten? At jeg en eller annen gang i uke 7 av programmet bare spretter opp av sofaen på autopiloten og tenker “YES! Treningsdag idag!”

Forskere ved University College London testet nye kostholds- og aktivitetsvaner hver dag i 12 uker for 96 deltakere, med oppfølging i ettertid. Deltakerne rapporterte selv underveis hvorvidt adferden opplevdes som en vane, ved hjelpe av validerte spørreskjema. Det viste seg at det tok alt fra 18 til 254 dager å etablere en ny vane, men det vanligste var ca 66 dager, altså drøye to måneder. Ergo – jeg må kanskje jobbe litt ekstra med psyken enda noen uker for å elske å trene i all slags vær og i alle slags sinnstilstander, og som bare må tvinge meg noen dager, selv om jeg ikke har så brennende lyst alltid. Med andre ord – i samme båt som veldig, veldig mange andre. Likevel – det er fullt mulig! Det gjelder å finne sin egen motivasjon, noe som funker for deg. Tidligere i år hadde vi en bloggpost om hvordan man kan holde treningen ved like også når nyttårsforsettene er skjøvet langt bak i bevisstheten. Note to self: på tide å lese på nytt kanskje?

IMAG0143

Et lite tips: Hvis du skal låne sko for å spare plass i kofferten, er det en fordel å sjekke at den du låner hos ikke bruker to skostørrelser over deg.

Ikke bare skal psyken henge med, det skal også være praktisk gjennomførbart med trening. Tidligere har det ofte blitt kluss i mine treningsopplegg når det skjer et eller annet utenom det vanlige, for eksempel reiser der jeg ikke har MIN joggeløype eller MITT treningssenter i umiddelbar nærhet. Dessuten tar treningstøy og sko så VANVITTIG stor plass i kofferten. Erfaringene fra de siste månedene, med en del reising både gjennom jobb og privat har effektivt slått i hjel denne unnskyldningen. De alle fleste hoteller har treningsrom, og det skal godt gjøres å finne en plass på kloden hvor det ikke er mulig å løpe en tur på en halv time-tre kvarter. Trening på reise har vist seg å kun ha positive effekter: man får ristet av seg jetlag og stivhet etter en lang reise, man får frisk luft (noen steder i alle fall) og man får sett nye steder på en litt annerledes måte. Etter tre løpeøkter i strålende vintervær i Tromsø sist uke kan jeg sette tre strek under denne påstanden. Når det er sagt, var jeg litt mer betenkt etter å nesten ha kollapset av heteslag under en intervalløkt langs en støvete og trafikkert vei på Santorini i 38 varmegrader for noen år tilbake. Moralen er: planlegg og undersøk mulighetene for trening før du reiser, og tilpass deg etter forholdene.

Helt OK å jogge med denne utsikten, selv i -15*C.

Helt OK å jogge med denne utsikten, selv i -15*C.

Maria Henningsen, CERG.

 

This entry was posted in 7-ukers treningsprogram, Exercise, På norsk and tagged , , by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s