Nyttårsløftet uke 5 – var dette alt?!

Treningsprogrammet ruller og går, og siden intensitet, varighet og mengde på treningen har økt jevnt og trutt ble femte uke i programmet en liten overraskelse. Følgende økter sto på planen:

Mandag: 10 min oppvarming, 4 min høy intensitet, 5 min rolig avslutning
Onsdag: 10 min oppvarming, jogg/gange 20 min, 10 armhevninger, 15 dype knebøy, 10 spensthopp,15 knebøy, 10 spensthopp, 10 armhevninger, 15 knebøy, 10 spensthopp, 10 armhevninger
Fredag: Rolig aktivitet, varighet minst en time

What? Skal jeg liksom komme i form av å daffe rundt i skilpaddetempo? Kan en treningsøkt på totalt 19 minutter hvorav bare 4 er høy intensitet, på noen som helst måte bidra til bedre kondisjon? Vel er restitusjon et viktig aspekt ved trening, men programmet har i alle fall de fire første ukene vært fullstendig overkommelig for selv den mest inngrodde sofasliteren sett med mine øyne. Jeg har riktignok ikke doktorgrad i idrettsfysiologi, som visse andre i denne gruppa (ganske mange når jeg tenker meg om). Så her trengs det litt oppklaring fra treningsprogrammets far, professor Ulrik Wisløff: Hva er tanken bak en så rolig uke midt inne i programmet?


skilpadde
Programmet er lagt opp sånn at vi «bryter ned kroppens systemer» ganske mye de fire første ukene for personer som ikke er vant til å trene. Det fine med kroppen i motsetning til bilen din er at kroppen responderer med å komme sterkere tilbake – HVIS den får tid til å tilpasse seg – derfor slipper vi opp etter en måneds trening. Du vil oppleve at treningen denne uken er lite utfordrende fysisk, men bare vent å se – du kommer til å få et stort overskudd og virkelig merke at nå kommer du i bedre form. Styrkeøktene vi har valgt ut er generell og noe alle har nytte av. Vi har valgt å benytte store muskelgrupper da det er disse som brukes mest i dagliglivet. Så dette er ren sikringskost – hadde målet vært å bli veldig mye sterkere så hadde vil lagt opp programmet annerledes – og det kommer egne styrkeprogram på sidene våre etter hvert. Jeg forventer at kondisjonen din øker i gjennomsnitt med ca. 0.5% per treningsøkt du gjennomfører med kvalitet.

Takk til sjefen så langt! Nå er det bare å gi full gass de siste ukene – blir vel ingen julebonus på meg i år hvis jeg ikke øker de prosentene jeg skal..

Maria Henningsen, CERG

This entry was posted in 7-ukers treningsprogram, Exercise, På norsk and tagged , , by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

