Nyttårsløftet uke 6 – treningslykke!

Sjefen hadde rett, som alltid! (Kan jeg ta fri hele påsken, forresten?) Etter å ha trykket inn gasspedalen etter ei rolig uke kan jeg konstatere at jeg bobler over av treningsglede og overskudd. Igjen har trikset vært variasjon, med både basket, joggetur utendørs, mølle og styrketrening. Som vi tidligere har skrevet om her på bloggen, fungerer trening som den reneste lykkepille: Ved trening frigjøres “lykkehormoner” som  dopamin, endorfin, oksytocin, serotonin, phenylethylamin og melatonin. Den kjemiske sammensetningen av disse minner om morfin, og vi får noe av den samme effekten som av medisiner mot smerte og depresjon. Selv om jeg ikke kan utelukke at lykkerusen og mestringsfølelsen jeg opplever ved trening nå om dagen til en viss grad henger sammen med det faktum at jeg alltid har synes det beste med trening er følelsen etterpå, når jeg vet at jeg er ferdig for idag og kan gjøre hva jeg vil resten av kvelden – så er det likevel herlig! Herlig å kjenne at kroppen fungerer, at det går fremover, at trening funker og gir overskudd selv om jeg har hatt flere måneders opphold fra regelmessig trening.

Det slår meg også hvor mye morsommere treningsøkta blir når du kan kombinere den med andre ting som får fokus bort fra hvor sliten du er. Som torsdag, da jeg hadde ypperlig utsikt fra tredemølla på galleriet til rugbytrening med NTNUs idrettslag. Jeg hadde virkelig ingen anelse om at det å slenge en motspiller på ryggen og løpe i gorillapositur til andre enden av gymsalen gjør deg til en bedre spiller, men man lærer noe nytt hver dag. God underholdning var det i alle fall! Jeg noterer meg at å le mens man løper muligens gjør at man blir fortere sliten. Må huske å se på en litt kjedeligere sport neste gang.

Det viktigste ER faktisk å vinne!

Et annet virkemiddel for å ha det gøy også under treningsøkta er, i alle fall for meg, konkurranse med andre. Det motiverer også til å springe til jeg stuper, selv om jeg er aldri så sliten. Dette henger sammen med at jeg er en av universets dårligste tapere og kan furte i dagesvis etter selv de bagatellmessige nederlag. Jeg var derfor VELDIG fornøyd med å holde ut lenger enn kollega Ali på 4×4-økta fredag, selv om jeg spydde i søppelbøtta etterpå. Neida. Bare nesten.

Apropos nederlag: Jeg går inn i den siste uka i programmet og om ikke lenge faller dommen. Har disse sju ukene forbedret kondisjonen min, eller må jeg gå med bøyd hode i korridorene resten av året fordi jeg ikke klarte det? Jeg skal innrømme at jeg er temmelig nervøs og kommer selvsagt ikke til å spare på kruttet denne siste uka!

Maria Henningsen, CERG

This entry was posted in 7-ukers treningsprogram, På norsk and tagged , , , , , by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

