Nyttårsløftet uke 7 – siste innspurt

Hurra! 7 uker med gnagsår, slit, svette og tårer (gledestårer såklart) er gjennomført og jeg kan klappe meg selv på skuldra for 23 gjennomførte økter, hvorav 13 har vært med høy intensitet. Greit, det finnes kanskje folk her i verden med tettere treningsprogram enn dette, men pyttsann! Fra flere måneders inaktivitet til tre til fire økter per uke må uansett sies å være en klar forbedring, og jeg kjenner definitivt at noe er skjedd med formen. Før ny testing av oksygenopptak er det greit med en oppsummering av rent subjektive konsekvenser, uansett utfall av testen:

1. Jeg er kommet inn i en god rutine der trening 3-4 ganger i uka er fullstendig overkommelig – planlegging er nøkkelen til det aller meste!

2. Jeg ser fremgang i utholdenheten, og motiveres av at jeg klarer mer og mer stigning, mer og mer tempo på tredemølla og lengre distanser på hvert drag.

3. Her burde det stått noe om at jeg har gått ned 30 kilo i vekt på rekordtid. Tror det ble minus 600 gram eller deromkring. Men kan ikke huske at jeg lovte å redusere sjokoladeforbruket mitt da jeg begynte, gjorde jeg vel?

4. Jeg har økt antall armhevinger jeg klarer å ta før jeg stuper med 110 %. Trenger vel ikke å nevne at de fortsatt kan telles på et par-tre hender, vel?

5.. og alt det andre vi reklamerer for: ingen depresjon, ingen hjerteinfarkt, ingen snev av metabolsk syndrom, god nattesøvn og masse energi. Joda, det har i alle fall vært godt for noe!

ski

Øktene i uke 7 har blitt unnagjort ved hjelp av basket, ski, jogging og mer ski. Jeg avrunder med et bilde fra hyttetur i Trollheimen med fantastiske forhold for skikjøring, en herlig avslutning på 7 uker med varierte, morsomme, slitsomme, kjedelige, motiverende, umotiverende, sosiale, ensomme, glovarme og iskalde treningsøkter. Neste uke kommer testresultatene – og hva vil de vise..?

Maria Henningsen, CERG

This entry was posted in 7-ukers treningsprogram, På norsk and tagged , , , , by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

