Nyttårsløftet – har 7 uker med trening hatt effekt?

Endelig opprant testdagen, etter 7 uker med CERGs eget treningsprogram. Jeg listet opp en rekke positive effekter av treningsperioden i forrige innlegg, men krona på verket er jo selvsagt målingen av endring i maksimalt oksygenopptak. Jeg kan ikke akkurat si at jeg har gått og gledet meg til å spurte til krampa tar meg med den fortærende maska over nese og munn, men jeg har dessverre ikke kommet over andre og mer skånsomme metoder å måle VO2max på. Så da var det bare å troppe opp på laben og bli heiet fram av stadig like entusiastiske Atefe&co.

Jeg innbiller meg at jeg er i bedre form nå enn sist gang, men som bildene viser var det akkurat like hjerteskjærende ukomfortabelt denne gangen også:

Maria1 Fredrik IMG_5822

Og hva testen viste..?

Fra 48.1 på pre-treningstesten til 50.1 mL/kg/min idag – altså en økning på 2 ml. Ikke helt på nivå med det opphavsmannen av programmet mente man kunne forvente, nemlig 0,5 % økning per økt med kvalitet – jeg ville da vært rundt 53. Enten har bare halvparten av øktene mine vært av skikkelig kvalitet (noe jeg selvsagt nekter å gå med på), eller så er det andre forklaringer. Dette sier i alle fall sjefen:

Nå var jo Maria ikke utrent da hun begynte – hun hadde bedre kondisjon enn en gjennomsnittlig 20-årig mann, i følge våre tall fra Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag. På tross av det påsto hun at hun ikke trente regelmessig – er det sant så har hun jo åpenbart flaks med genene sine når det gjelder kondisjon! Programmet er i utgangspunktet myntet på personer som ikke trener mye og som har et under-gjennomsnittlig kondisjonstall. De vil nok forvente å øke ganske mye mer enn de 4 % økning vi så hos Maria. Når det er sagt så er en økning på 2 i kondisjonstall ikke en ubetydelig økning når det gjelder redusert risiko for fremtidig hjerte- og karsykdom. 

Jeg noterer meg at det sås tvil om min etterrettelighet angående tidligere trening. Og ja, det stemmer at jeg har vært fysisk aktiv i mange år, men er som mange andre nordmenn – det går i rykk og napp, og regelmessig trening sklir fort ut i perioder det skjer mye annet i livet. Derfor kan jeg trygt si at formen var dårlig i januar, i forhold til hvordan det vanligvis kjennes. Nå har jeg naturlig nok ikke drevet og testet oksygenopptaket mitt i tid og utid, men likevel. Uansett – mange faktorer spiller inn og jeg ville ikke akkurat satset pengene mine på å få publisert dette som en forskningsartikkel.  Like fullt har det vært veldig motiverende og nyttig for å etablere gode treningsvaner – nå kan det bare fortsette oppover!

Maria Henningsen, litt mindre slapp kommunikasjonsansvarlig i CERG. 

This entry was posted in 7-ukers treningsprogram, Exercise, På norsk and tagged , , by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

