En birkebeiners opplevelser – del 2

Søndag ei uke før Birken: Nok en nydelig skitur i sol og blåswixføre under Vassfjellets topp var unnagjort. Formen kjentes fin ut, og overskuddet var på topp etter energipåfyllturen i ny oppkjørte trikkespor. Kom dette været til å holde seg? Vel hjemme var det tid for den daglige sjekken av yr.no. Tja, langtidsvarselet for Trøndelag var ikke helt det store. Men så man det! Østlandet skulle fortsette å bade i sol og kuldegrader. Da kom det en ide som skutt fra klar himmel: Var det fremdeles tidsnok å melde seg på Birken?

Artikkel bilde

Fra birken.no

Resten av uka var som en lang gru- gledende og pirrende herlig opplevelse: Dette skulle bli så bra! Oppstemt og opprømt satte jeg meg på toget og ladet opp den siste delen før rennet. Yr.no ble sjekket for n-te gang, men nå var storsola borte. Jaja, bare det ble opphold, kunne det likevel bli en fin tur, tenkte jeg og forsøkte å finne trøst i å se på storm.no. Vel framme var det klare og flotte vinterværet over Dovre erstattet med et mer vinterlig preg: snøfillene dalte julstemningsaktig ned. Litt søvn, så våkner du nok til knallvær, forsøkte jeg trøstende å oppmuntre meg selv.

Grytidlig lørdag morgen: Snøen dalte fremdeles ned. Ikke noe å gjøre med. På bussen mot Rena og henting av startnummer var det mange smånervøse, men positive og glade folk. Ved siden av meg satt en sindig kar som hadde mange års erfaring fra gamet. Vi oppmuntret hverandre at været ble om det ble, det kom nok ikke til å bli så ille. Vel fremme på Rena gikk henting av startnummer, skyss opp til skistadion og dokø som en drøm. Etter å ha levert bagasjen som skulle ha en langt mer behagelig transportetappe til Lillehammer enn eieren, var det kun en halvtime til start. Litt påfyll med mat, så sto jeg klar i startfeltet i gruppe 17 sammen med flere hundre andre. Presis 9.25 gikk startskuddet, og det bars av gårde. Skiene kjentes fine ut og kroppen likeså. Da var vi i gang!

De første 15 km gikk relativt greit. Jeg passerte optimistisk fler enn de som gikk forbi meg. Men plutselig sto den berømte veggen der, defensive tanker som å snu og gå tilbake til Rena dukket opp i hodet samtidig som vindstyrken økte i takt med snødrevet. I tillegg kom skodda snikende og gjorde at den fantastiske utsikten som skulle motivere og hjelpe meg over fjellet uteble. For hvert fjellparti vi skulle over var det bitende kaldt. Jeg måtte ned i sekken og hente polvottene mine, fingrene var så kalde at jeg ikke greide å finne fram mat fra sekken. Det ble kun sportsdrikk og kjeks på drikkestasjonene som ble fortært den første halvdelen av rennet. 

Fornøyd Birkendebutant Ragnhild!

Fornøyd Birkendebutant Ragnhild!

Været så imidlertid ikke ut til å legge noen demper på stemningen langs løypa. Overalt sto, sprang, heiet og sang det fantastiske folk som virkelig overtok motivasjonsjobben som været ikke kunne hjelpe meg med. Folk sprang ved siden av oss og stappet i oss bananbiter og Cola. Og halvveis begynte energien å komme sakte, men sikkert tilbake. Nå handlet det om å hente fram den positive tankegangen, de resterende milene ble oppdelt i 5 kilometere: «Nå er det bare 5 stek 5 km runder i lysløypa igjen, kun 4, dette går veien!» Og på Sjusjøen strømmet Åge Aleksandersen og «Levva livet» ut fra høyttalerne. «Yes», tenkte jeg, «det er akkurat det jeg gjør, dette er «Levva livet»!» Ned fra Sjusjøen var det godt og endelig få hvile føttene litt, nedoverkjøringen gikk som en drøm. Plutselig hørtes en høytalerstemme som vitnet om at målgang var i umiddelbar nærhet. For en følelse! Og aldri før hadde vel varm tomatsuppe smakt bedre. En sliten mann fra Nord sa det så bra: « Det derre yr dott no e farsken ikkje tel å stol på! Æ bærre si: Dæm derre forbainna søringan!» Skjønt var vi enig om at noen måtte ha skylda for at været ikke ble på vår side. Uansett vær og vind: For alle som har gjennomført lignende prestasjoner: Vi er alle vinnere!

Ragnhild Røsbjørgen, ingeniør ved CERG.

This entry was posted in Events, Exercise, På norsk and tagged by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

