Ja takk til selvutnevnte treningseksperter!

Debatten om selvutnevnte helseeksperter som ytrer noe om trening for bedre folkehelse kan være nyttig, men tar noen ganger noen merkelige sidespor. Er det så fryktelig farlig om legfolk uten en doktorgrad i ryggen uttaler seg om trening? Det finnes sannelig også forskere som uttaler seg bastant om trening og helseeffekter – uten selv å ha bidratt vesentlig til å fremskaffe nevneverdig kunnskap om temaet. Så lenge såkalte “selvoppnevnte treningseksperter” bare gir råd om aktivitet, bevegelse og trening, ønsker jeg faktisk flere av disse. Gir de derimot råd om vidunderpiller, dietter eller drikker, bør du bare droppe å høre på dem. Hadde disse lettvinte løsningene fungert, hadde vi ikke hatt folk med overvekt, i dårlig fysisk form, og så videre.

Når det gjelder oppskrifter på trening fra ulike hold, er mitt råd: prøv gjerne ulike oppskrifter og finn én eller flere som passer for deg – det er ikke skadelig! Jeg kan ikke se at dette strider i mot rådene om fysisk aktivitet som kommer fra helsemyndighetene. Tvert i mot er min mening at ulike oppskrifter bidrar til at de som følger dem faktisk nærmer seg å oppfylle dagens om fysisk aktivitet. «Amatørekspertene» kan dermed bidra til en dugnad for bedre folkehelse i mitt hode – og det må da være bra? Dagens råd for fysisk aktivitet er godt dokumentert og fungerer virkelig for helsa vår – dersom vi følger dem. Nå er det dessverre slik at alt for få følger anbefalingene, noe som uten tvil påvirker folkehelsen i negativ retning. Dette problemet kan imidlertid ikke løses med ekspertråd om aktivitet med enda større omfang enn dagens anbefalinger innebærer.

treningMangel på tid er den viktigste grunnen til å ikke drive regelmessig fysisk aktivitet. Man kan alltids si at man må bestemme seg for å sette av nok tid – men i praksis er det ikke alltid så enkelt. Alle vet at det er bra å være fysisk aktiv. Det virkelige store spørsmålet er derfor hvordan vi skal få folk til å skifte adferd fra inaktive til aktive individer? Den som finner koden for å få flere folk aktive gjør noe godt for folkehelsa – og kanskje er en treningsoppskrift fra en selvutnevnt treningsekspert det som skal til? Da spiller det ingen rolle hvorvidt treningsprogrammet er det mest effektive eller ikke. Hovedsaken er at utfallet er økt fysisk aktivitet for dem som følger det. Min erfaring er at de som i utgangspunktet ikke er i god form, men som velger å følge en eller annen form for oppskrift merker at de raskt blir i bedre form. Dette medfører mer overskudd til annen aktivitet, og så baller det på seg. Nærmest uten at de vet det, begynner de å nærme seg å oppfylle dagens råd om fysisk aktivitet fra helsemyndighetene.

Så ikke la deg frustrere av motstridende resultater fra oss forskere – all fysisk aktivitet er bra! At vi finner motstridende resultater av og til er bare sånn det er. Noen ganger fungerer 4×4 intervaller for en gruppe hjertepasienter, mens det ikke er mer effektivt enn annen type trening for eksempelvis KOLS-pasienter. Dette er det viktig for oss å vite i tillegg til at vi ønsker å forstå hvordan trening virker på de ulike organene i kroppen vår, og om ulik type trening virker ulikt. Trening påvirker generelt sagt alle organer positivt – og klarer vi å forstå eksempelvis mekanismene bak hvorfor en type trening senker blodtrykket bedre enn en annen type så kan vi bidra til cellulære og molekylære angrepspunkt for medikamentell behandling for personer som ikke er i stand til å trene, eller som en tilleggsterapi slik at man faktisk får en helse som gjør at man blir i stand til å trene. Det er jo også (heldigvis) helsemyndighetene som regulerer hvilke type medisiner man kan benytte i Norge, men det betyr ikke at de nødvendigvis har 100% rett. Det forskes videre og kommer det en medisin som er dokumentert i flere studier at virker bedre enn for eksempel dagens blodtrykksmedisin så er det klart at rådene vil kunne revideres. Slik er det også med medisinen trening/fysisk aktivitet. Rådene har blitt revidert til det bedre med jevne mellomrom, og slik vil det nok fortsette å være.

Så får vi heller leve med at det i en periode bare finnes en håndfull studier som tester treningsprinsipper på ”folk flest” og ulike pasientgrupper. Jeg tror det er mye farligere for utvikling av nye medisiner, treningsprinsipper og folkehelsa om vi mener vi i Norge i dag har de mest optimale råd som finnes. Husk uansett at trening er medisin – ta dosen din i påsken! Vi tilbyr til og med en oppskrift for deg som trenger det. Ha en flott treningsuke!

Ulrik Wisløff, professor og leder i CERG

This entry was posted in Cardiovascular disease, Exercise, På norsk and tagged , , by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s