Pilegrimstur med kanarifugl i bur

Idar Gjertsen (71) er deltaker i vårt forskningsprosjekt Generasjon 100, og nå er han på en to uker lang pilegrimstur i Spania.Han skal gå fra Leon y Castilla til Sandiago de Compostella. Derifra skal han gå videre til Porto i Portugal før han tar toget til Lisboa 26. juni. Jevnlig sender han oppdateringer til oss og de andre deltakerene i prosjektet. Vi lar oss glede og inspirere av epostene fra turen, og har fått lov til å dele disse her på bloggen:

22. mai:

Velsignelse Generasjon 100 som har satt meg sånn noenlunde i stand til denne turen fra Leon y Castilla langs Jacobswegen til Santiago. Imorgen tidlig starter jeg med kurs for Vilar de Mazarife, en strekning som er lang nok for en eldre mann med mer enn 10 kilo i sekken, men jeg er optimist og regner med å gjøre unna vel 30 mil på noe over 14 dager. Men spent er jeg. I dag haglet det her i Leon, så ponchoen er lett å dra fram. Etter frokost går jeg ca 8 km til Virgen del Camino. Her er veien en påkjenning for føttene med mye vandring på heller og stein. De neste 14 km er heller øde, men en og annen pilgrim er nok på samme rute. Det kryr av gamle og unge pilegrimer på veien. Traff den første, ei hyggelig tysk jente fra Berlin. Veien stiger jevnt og trutt fra ca 600 moh i Leon til nesten 900 moh i Mazarife, men ingen utfordrende stigninger.

I dag: gleder meg til å ta fatt. I morgen kveld………..

Les også: Generasjon 100 – en herlig gjeng!

23. mai

Hola Gen.100. Jeg er nå i Vilar de Mazarife. Hode og kropp er med og i good shape. Dagens etappe er ca 24 km. Kraftig nordavind, men sol. Fin temperatur å gå i . No problemas, men sekken min er for tung, ca 12kg. Sender hjem noen kilo fra Astorga. Det er utrolig sosialt på Caminoen. Språket er engelsk, men bare idag har jeg snakket med folk fra Biaritz, Lausanne, Canada, Virginia, Australia, London, South-Afrika, Korea, Tyskland, Sverige, Roma og Australia. Jeg samler alle nasjonaliteter og er litt spent på om jeg når fjorårets 33? I kveld kommer jeg ikke på nett med minipaden. Så vit dette:

Dagens etappe: 24 km med 12 kg på ryggen var langt nok. I morgen nærmest hviledag med 14 km, så ennå en kort dag til Astoga. Etter en lettende dag på postkontoret, vil både sekken og jeg vandre videre mot Santiago.

Her kan du finne alle blogpostene våre om Generasjon 100!

25. mai:

Hola amigos, nå er det hviledag i Astorga. Varmen og tung sekk og 32 km ble i meste laget. Er nå på et fint hotell og planlegger veien videre. Opp til flere kilo sendes hjem i morgen. Håper bare folk på postkontoret snakker litt engelsk. Regner med å være på farta ved 10-tida og er vel i Rabanal tidlig ettermiddag.

Liten morsom og egentlig fantastisk historie: i Santibanez de Valdeeglisia møtte jeg en knøttliten pilgrimdame. Hun bar i den ene hånden en stor rosa parasoll og i den andre………… Et lysegrønnt fuglebur med en velvokst kanarifugl. Og hun sa: buen camino, og jeg tenkte: hva var hennes intensjon med vandringen på Caminoen?

Senere 25. mai:

Hola moderate og intensive! Dere skulle vært med. Alle etter evne. Jeg har funnet min fart. Går, drikker, hviler, går, drikker, hviler, sover osv osv. Og hvilke folk du møter etter Jacobswegen. Jeg har pratet med mer enn 15 nasjonaliteter. Alle aldre er her. Fler på min alder, som f.eks Samuel og hans kone Jo Ann med mor fra Norge. Han med stygge utslitte føtter, plastret som et skadet brannoffer, hun utslitt, men vaklende framover, han født i 1941 og hun i 42. Fram til Santiago skulle de bare ha 250 km igjen å gå. De hadde startet i St. Jean de pied de port. Hans føtter ville ikke jeg gått på! Mine? Takk, veldig bra. Treningen med dere og en god del egentrening, gjør meg godt. No problemas, amigo. Melder fra Rabanal ca 2 mil lenger fremme. 242,7 km igjen til Santiago.

27. mai:

Fra Astorga til Rabanal. Litt over 20 km – oppover meter for meter. Nydelig vær, sur vind i mot. Blir nok brun. Går med staver så hendene blir litt crispy. Dette er virkelig noe for oss i Generasjon 100. Kroppen er helt ok. Og sjela blir nok rensa. I morgen er målet Acebo, men…..

Fortsettelse følger…

Idar Gjertsen, deltaker i forskningsprosjektet Generasjon 100

Leave a Reply

