Tobakkskampanjene har virket – er det på tide å plassere sjokoladen bak en dør?

Kampanjer mot røyking har vært en stor suksess. På Island har de klart å redusere andelen røykere i befolkningen til 14,3 prosent. For bare 30 år siden røyket 47 prosent av landets befolkning. Under Europrevent i Amsterdam i mai, sa professor i kardiologi ved Universitetssykehuset Landspitali i Reykjavik, Karl Andersen, at vi nå bør ta lærdom av tobakkskampanjene for å få folk til å spise sunnere.

Han ser blant annet mange av de samme virkemidlene i reklamer for sjokolade og brus og andre usunne matvarer, som i tidligere tobakksreklamer. Markedsføringen appellerer til vår intuisjon og våre følelser og påvirker underbevisstheten vår når vi tar raske avgjørelser.

fv06-16big_gallery_japp04

 

 

 

 

 

 

 

På den andre siden har man i forebyggende tiltak ofte brukt i mye mindre effektive metoder for gi informasjon om næringsinnhold av bearbeidet mat. Å forstå slik informasjon dette krever ofte mer oppmerksomhet og mer krevende tankeprosesser.

wpid5772-20120920-1845-35231013941-9-1318774005751

 

Markedsføring av sunne produkter bør lære å appelere til følelsene våre de også, mener Andersen.

Det er nasjonal forskningskoordinator i UNIKARD og forsker ved CERG, Charlotte Björk Ingul er enig i. Hun synes også at det er en god idé å ta i bruk virkemidler fra tobbakskampanjene for å få folk til å gjøre sunnere matvalg.

– En Australsk studie har vist at en av de mest kostnadseffektive tiltak når det gjelder barnefedme er å forby TV-reklame av usunn mat rettet mot barn, sier hun.

Ingul understreker at usunn mat er mye mer enn sjokolade og brus.

– Reklame av all energitett og sukkerinnholdig mat bør begrenses, mener hun.

Nå kan det virke som om bransjen selv også begynner å ta dette på alvor. I juni i fjor ble Matbransjens faglige utvalg opprettet, og i juni i år ble Hansa felt i utvalget for en reklameampanje for brus som var rettet mot barn.

Ingul mener vi kan lære av suksessen mot tobakk ved både å innføre strengere regler for markedsføring av usunne produkter, innføre høyere skatter og avgifter på energitette og sukkerholdige varer og å innføre regler for hvor i butikker usunne varer kan plasseres.

Andrea Hegdahl Tiltnes, kommunikasjonsansvarlig ved CERG

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s