Trening som medisin – ikke bare for hjertet og andre muskler

Photo: iStockRead this post in English here!

Her i Norge har vi fire vakre årstider. Vi er ferdig en av de fineste somrene i moderne tid, og nå banker høsten på døra. Etter endt sommer kommer også kaldere vær, og midre tid i sola. Økt forekomst av forkjølelse, feber og ulike luftveisinfeksjoner følger med. Noen sverger til vitaminer, honning og en rekke andre kosttilskudd og eksperimentelle metoder for å unngå disse ubehagelige, men vanligvis milde og ufarlige sykdommene. Men har du tatt din daglige dose trening som medisin?

Les også: Tyggis mot øreinfeksjon?

Det er ofte skrevet om de positive effektene trening har på livsstilsrelaterte og kroniske sykdommer, for eksempel type II diabetes og hjerte- og karsykdommer. Kondisjonstrening har også blitt anerkjent for sin effekt på immunsystemet. Men det har ofte kommet i skyggen av idrettsutøveres høye mottakelighet for infeksjoner. Ja, det har vist seg å være en sterk sammenheng mellom nedsatt immunfunksjon og veldig høyt treningsvolum.

Photo: iStockEn studie som nylig ble publisert i Journal of Applied Physiology brukte mus for å se på sammenheng mellom trening og bakterielle infeksjoner. Musene ble trent i fire uker, og så smittet med lungebetennelse (for å si det litt enkelt og banalt) 72 timer etter siste treningsøkt. Musene ble undersøkt etter 12 timer og etter 10 dager etter injiseringen av infeksjonen. Dyrene ble trent 60 minutter per dag, fem dager i uka. Resultatet er interessant; det trente musene hadde en redusert mengde av bakterier, og en mindre alvorlig lungebetennelse i forhold til den inaktive kontrollgruppa. Dessuten hadde trening en beskyttende effekt på både den akutte (12 timer) og sene fasen (10 dager) av infeksjonen. Hovedfunnet er at trening forbedrer produksjonen av antioksidantenzymer.

Les også: Tren deg opp før operasjonen – god form reduserer risiko for komplikasjoner

Så hvis du ikke har blitt rammet av en bakteriell infeksjon av noe slag ennå, er mitt beste råd å starte treninga. Det kan kanskje ikke redde deg fra å bli syk, men gjør infeksjonen mindre alvorlig, og du leges raskere!

Hold deg frisk, start med trening. Og den beste er at du ikke trenger resept!

Henning Ofstad Ness, stipendiat ved CERG

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s