Hvordan får Kent Roger Tangvik trent med to små tvillinger?

TvillingeneTrening og småbarnsliv er ikke alltid den enkleste kombinasjonen. Man kan fort bli stemplet som egoist om man prioritere trening og konkurranser framfor kone og barn. Jeg prøver og forsvare mitt behov for fysisk aktivitet med sikkerhetsinformasjonen ombord på flyet: ”Ta først på din egen maske før du hjelper kvinner og barn”.

For meg er fysisk aktivitet og trening denne masken, skriver 71 grader Nord-deltaker Kent Roger Tangvik.

Det å trene og presse seg selv er noe jeg alltid har vært glad i. Og ingenting er bedre en følelsen etter siste intervalldrag når jeg ligger på bakken med 95% i puls og kjenner smerten forsvinne ut av bena.

Etter at jeg fant ut av at vi skulle ha tvillinger skjønte jeg at jeg måtte være tilpasningsdyktig om jeg skulle få til noe særlig med trening det første året. Jeg ønsket ikke å bli en sånn mann som dro ut på lange turer mens kona satt hjemme med barna.

Det å få tid til å trene når man har to små barn er ikke alltid like litt. Skal man lykkes med dette må man være kreativ og effektiv. Da barna var små sov de mye og jeg utnyttet dette med å ta de med til løpebane på Dalgård eller inn i Ranheimshallen. Da var det bare å sette vogna ved banen når barna hadde sovnet, også kjørte jeg 5x1000m. Den økta tar ca 45-60min og her helt perfekt i pappaperm.

Da jeg trente til 71 grader nord gikk jeg ofte fra butikksenteret på Byåsen og opp til skistua med barnevogn og storsekk på 25kg. Dette var en genial treningsform som jeg hadde stor utbytte av.

Les også: – Mye tøffere enn jeg trodde

Nå som barna har blitt 2 år og hverdagen har fått sine faste rutiner er det litt letter og få tid til trening. Barna legger seg kl 18.30, så etter det er det fritt fram når det gjelder trening. Jeg trener fast to ganger i uka med Roger Tangvik`s løpeklubb. Disse øktene kjører vi alltid på høy intensitet. Grunnen til det er at vi ønsker å få mest best mulig utbytte når vi først trener. Derfor blir det stort sett en intervallvariant som står på planen.

I helgene er det tur med familien som gjelder og det legger vi turen etter barnas premisser. Jeg er veldig opptatt av å få med barna ut på tur. Dette kan vær korte turer i skogen ved Granåsen eller lengre turer hvor vogn og bæremeis også er med. Barna har utrolig stort utbytte av å bevege seg i skogen og jeg vil de skal lære å bli glad i naturen. De har blitt så glad i tursekken at når jeg finner den fram står de foran døra som to hunder og roper ”tut, tur, tur”!

I kveld kan dere se Kent Roger Tangvik i en ny episode av 71 Grader Nord på TVNorge!

Det å være fysisk aktiv sammen barna er noe jeg prioriterer høyt. Jeg gjør det ikke bare for at jeg og barna skal få litt trim, men også fordi jeg får en ubeskrivelig nærhet til Tiril og Teodor når vi er ute i skog og mark. Selv om de så vidt har begynt å snakke er det helt utrolig for en kjemi vi kan få når vi kommer oss bort fra leker, TV og Ipad. Også når det gjelder motorikk og bevegelse, ser jeg hvor stort utbytte barna har av å gå på noe annet en asfalt. Jeg syns det er viktig at alle tar ansvar for seg selv og sine små. Slik at vi får dekket våre behov for fysisk aktivitet. Så lenge trimmen og teningen foregår innenfor rimelighetens grenser har det bare positiv effekt.

Kent Roger Tangvik, maler og deltaker i 71 grader nord

Leave a Reply

