Kan jeg lesse innpå med snop når jeg ikke legger på meg?

Cupcake Foto: iStockSpørsmål: Jeg er 50 år og har alltid hatt hvilepuls på litt under 50. Har normalvekt, har god helse og trener regelmessig. De siste årene (lenge før jeg hørte om 5:2 dietten) har jeg startet med et spiseregimet der jeg spiser 1500 kalorier de tre dagene i uka jeg trener, og litt under 3000 kalorier de andre dagene i uka hvor jeg ikke trener. Jeg legger ikke på meg når jeg følger dette opplegget, og jeg kan «lesse innpå» med snop og is de dagene jeg har spisedag.

Etter jeg begynte med dette har hvilepulsen gått ned til ca 45. Jeg har alltid tenkt at lav hvilepuls er bra og jeg føler meg helt fin. Øker hvilepulsen betyr vel det at hjertet må slite litt mer for å få blodet til å flyte like bra, eller er det feil? Ser dere noe positivt eller negativt med denne måten å spise på?

Hvem som helst kan stille spørsmål til forskereDet medisinske fakultet ved NTNU på fakultetets blogg. Og spørsmålet over har kommet til oss på CERG.

Svar:

Hvis man vil ha et slikt syklisk energiinntak burde man gjøre omvendt – spise mer de dagene man trener og har bruk for den ekstra energien. Det er ikke gunstig å ha faste de dagene man trener.

Når det gjelder 5:2-dietten (og lignende tilnærminger) ser jeg ingen problemer med den for dem som trives med å spise på den måten. At dette spisemønsteret skal ha noen magisk effekt på kolesterolnivå, forebygging av kreft osv. – utover at det kan bidra til å redusere totalt energiinntak gjennom mer bevissthet på kosthold – stiller jeg meg derimot tvilende til. Jeg synes denne artikkelen oppsummerer 5:2 dietten godt!

Og husk: bare fordi man ikke går opp i vekt av det, betyr det ikke at det er spesielt smart å lesse innpå med is og snop på spisedagene…

Når det kommer til hvilepulsen har du helt rett, en lav hvilepuls gjør at hjertet må slite mindre, og er bra for helsa.

Anders Revdal, kommunikasjonsansvarlig og vitenskapelig assistent ved UNIKARD

Førsteamanuensis Catia Martins ved Institutt for kreftforskning og molekylær medisin kan mye om dietter. Hun har lest svaret og støtter det Revdal skriver.

This entry was posted in Exercise by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s