– Alt ligger til rette for friluftsliv og naturglede

Kent Roger Tangvik under innspillengen av 71 grader nord.Foto: Matti B. PedersenGJESTEBLOGG: Kent Roger Tangvik er deltaker i årets 71 grader nord. Han er med i Roger Tangviks løpeklubb som vi på CERG har som rivaler under St. Olavsloppet.

Nå er det klart for semifinale i 71 grader nord. Jeg er veldig fornøyd med at jeg har kommet meg så langt. Det har vært en utrolig reise siden vi startet på Lindesnes.

Nå har jeg vært med på 13 turer gjennom store deler av Norge: Padlig, klatring, sykling og fjellski er bare noe av det jeg har fått gleden av å prøve.

Det aller viktigste jeg tar med meg hjem fra turen er minnene om det vakre landet vi bor i. Alt ligger til rette for friluftsliv og naturglede rett utenfor døra til oss alle.

Jeg tror ikke vi er flinke nok til å utnytte den unike naturen til samvær og fysisk aktivitet. Vi lever i en hverdag med masse stress og mas, mobilen er på 24 timer i døgnet og det twittres, chates og sendes sms til fingrene går ut av ledd. Mitt største fokus framover blir å ta med egen familie og venner på tur. Ingen kan underkjenne utbyttet av å være fysisk aktiv med naturen som arena. Det gir deg gode opplevelser og forlenger livet. Jeg håper at jeg har inspirert folk til å komme seg ut, og at de som drømmer om tøffe og ekstreme turer, ser at det finnes mange slike muligheter her i Norge. Man må ikke til Canada, Grønland eller Himalaya for å få testet seg mot naturen.

Les også: – Mye tøffere enn jeg trodde

Da jeg fikk beskjed om at jeg skulle være en av 12 deltakere som fikk starte i årets sesong av 71 grader nord, hadde jeg egentlig planer om å være litt anonym i starten. Jeg har fulgt programmet tidligere og følte at folk med mye kunnskap og ferdigheter ofte ble luket ut av ulike allianser, som ville kvitte seg med de sterke.

Men planen om å være anonym fungerte omtrent like dårlig som planen om å ikke bidra under turen vi var på sist mandag.

Helt siden Lindesnes har jeg gått i front og tatt ansvar. Man setter seg i en farlig situasjon når man går så hardt ut fra start, men jeg tror også det er nøkkelen til at jeg kom så langt.  Mange fikk respekt for den jobben jeg gjorde, samt at alle syntes det var svært behagelig å kunne gå i mine spor. Dette førte til at de slapp å ta avgjørelser og aldri kunne stilles til ansvar om ting gikk galt. Jeg ble på mange måter ”bjellesauen” alle fulgte etter.

 Les også: Trening gir meg energi

Men i kveld skal det avgjøres om jeg får muligheten til å kjempe i finalen på Nordkapp. Turen dere får se på TV i kveld er en av de tøffeste turene jeg noen sinne har vært på. Den byr på mange utfordringer: vi skal forflytte oss over store avstander ved hjelp av en oppblåsbar kajakk og egne føtter, og vi må navigere oss til ulike poster ute i terrenget for å få informasjon om ruta videre.  Alt dette, sammen mye stress og lite mat, fører til at man kan gjøre store feil. Feil som kan få store konsekvenser for turen videre. Håper alle tar seg tid til å se kveldens semifinale på TVNorge kl 20.30

Les også: Hvordan får Kent Roger Tangvik trent med to små tvillinger?

Uansett hvordan det går i semifinalen, så er jeg meget stolt over meg selv og den personen dere har fått se på TV. Jeg har fått utrolig mange gode tilbakemeldinger fra kjente og ukjente, når det gjelder min innsats i 71 grader nord.

Det var en del som syntes jeg var en ”dårlig taper” da jeg ble merket i program 12.

Jeg mener at man ikke er en skikkelig vinnerskalle hvis man sitter å smiler av at man kanskje ryker ut og ikke får muligheten til å kjempe om en bil og masse penger.

En vinner er aldri en “god taper” – da vinner man ikke. Dette handler om mentaliteten der og da, når det å tape ikke skal være et altenativ. Jeg stiller høye krav til meg selv, derfor ble jeg svært forbanna da jeg innså at eventyret kanskje var over.  Alle må skjønne at dette er en konkurranse hvor det bare skal kåres en vinner. Virkeligheten er brutal og skal man nå langt må fokuset være brutalt smalt.  Noen ble med for å se Norge mens jeg ble med får å kjempe om 1.plassen.

Semifinalen kan dere se på TV Norge i kveld klokken 20.30!

Kent Roger Tangvik er deltaker i årets 71 grader nord og med i Roger Tangviks løpeklubb

Leave a Reply

