– Jeg ble overrasket over hvor stor effekt liten innsats kan ha

Berit Nordstrand.Det sier Berit Nordstrand etter å ha prøvd treningsopplegget i boka “En Ny Start”, som hun har skrevet sammen med CERGs sjef, professor Ulrik Wisløff. I boka har de to beskrevet et opplegg over 12 uker med oppskrifter på effektiv trening og smart kosthold som styrker treningseffekten. Nordstrand har hatt ansvar for kostholdet og Wisløff for treningsprogrammet.

– Jeg hater å jogge, og så på dette treningsprogrammet som en stor utfordring, sier hun.

Les også hva professor Ulrik Wisløff skriver om boka “En ny start” her!

Nordstrand bestemte seg for å gjennomføre det 12 uker lange treningsprogrammet selv. Da hun så på programmets siste uke tenkte hun “Aldri i verden. Kanskje jeg kommer meg til trinn tre”. Men når hun hadde skrevet en bok om at dette er overkommelig for alle, så følte hun at hun burde klare det selv.

– Jeg ble veldig overraska over hvor stor effekt liten innsats kan ha, sier hun.

"En ny start" bok om trening og kosthold av Ulrik Wisløff og Berit NordstrandHun fikk testet sin form her på CERG før start og etter 12 uker. Nordstrand trente flere ganger i uka før hun startet med programmet også, men nesten bare styrke. Hun var i god form ved den første testen også, og hadde kondisjon på nivå med en gjennomsnittlig kvinne i 20-årene med maksimalt oksygenopptak på 43 (målt som mL·kg-1·min-1). Etter å ha fullført treningsprogrammet hadde hun et maksimalt oksygenopptak på 50 noe som tilsvarer en mann på 20 år. Hvilepulsen hennes hadde gått ned fra 60 til 45 slag i minuttet. Dette til tross for at hun var nesten helt i ro de siste to ukene av programmet på grunn av en ankelskade.

En annen som akkurat har startet med treningsopplegget i boka er Günther Voigt. Han kalte seg selv sofagris før start, og målet er å komme i form og få bedre helse. Her kan dere lese hans tanker før han startet: En spøk blir til virkelighet – Følg Günthers ferd opp av sofaen

Nordstrand mener grunnen til at treningsopplegget fungerer er at programmet bygges opp trinnvis. slik at du bygger opp overskudd og motivasjon parallelt med en gradvis økende belastning. Hun følte at det viktigste skrittet var å sette av og skjerme tre halvtimer i uka til deg selv.

– Jeg startet med å gå en rask tur, og det klarer man. Neste gang er det fire minutter løping, og det var også greit. Det går så gradvis fremover at jeg ikke følte at jeg presset meg selv så veldig, og når programmet ble mer krevende hadde jeg også kommet i bedre form, sier hun.

– Med smarte matråd for best mulig overskudd, energi og styrke så kommer treningslysten, sier hun.

Hør Berit Nordstrans snakke om boka i nitimen på NRK her!

Les også: Hvorfor er det så vanskelig å gå ned i vekt med bare trening?

Andrea Hegdahl Tiltnes, kommunikasjonsansvarlig for CERG

This entry was posted in Exercise by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s