Treningsavhengighet – når for mye ikke er nok

Foto: iStockTrening er sunt, og de aller fleste av oss får ikke trent like mye som det som er ideelt for god helse. Debatter og forskningsfokus har forståelig nok gått i dybden for å se på effekter både hos syke og inaktive. Det har også vært et viktig fokus å finne de mest effektive og tidsbesparende treningsøktene som kan gjøre det lettere å motivere seg og som gir god effekt. I mellomtiden så er det en økende gruppe mennesker som har fått motsatt utfordring å stri med; treningsavhengighet. En dansk dokumentar som nylig gikk på TV, belyste denne økende problematikken med et par eksempel og vi fikk se hvordan trening totalt styrte livet deres.

Les også: Trening mot kreft

Trening fører til både strukturelle, funksjonelle og elektriske endringer i hjertet. For de aller fleste av oss, så betyr dette forbedringer. Endringen man oftest ser hos idrettsutøvere på høyt nivå (kondisjonsidretter), er at hjertet vokser og blir større. Årsak? For å kunne håndtere større mengder med blod som skal fylle opp hjertet og deretter pumpes ut til arbeidende skjelettmuskulatur. Men det finnes ingen randomiserte kontrollerte studier (gjort på et tilfeldig utvalg av personer) på treningsavhengighet eller kronisk overtrening. Derfor er  det vanskelig å si hva det egentlig betyr for alle som lider av denne avhengigheten på sikt.

Denne måneden kom det to studier i JAMA som har sett på hvor mye trening som er helsebringende. Den første studien fra USA hadde 661 137 menn og kvinner i en studie som følger folk over tid (kohortstudie), hvor målet var å definere en øvre grense for hvor mye trening som gir lengst forventet levealder. For det første fant de at de som fulgte dagens anbefalinger for fysisk aktivitet (cirka 30 min om dagen) kom godt ut. Men det interessante er at de som levde lengst trente 3-5 ganger mer enn dagens anbefalinger. I forhold til risiko for tidligere død, eller mengde trening som assosieres som skadelig, er så mye som 10 ganger høyere enn anbefalingene ufarlig. Noe som tyder på at menneskekroppen tåler mye trening.

Les også: Hva skjer i kroppen ved langvarig utholdenhetstrening?

Den andre studien som ble publisert samtidig i JAMA, var også et kohortstudie fra Australia, med 204 542 menn og kvinner. De fant også en betydelig økning i levealder blant de som fulgte dagens anbefalinger, og de fant ytterligere forbedring hvis man brukte 30% av trening i høyere intensitet (9-13-%). Den store begrensingen med begge studiene er at de baserer seg på selvrapportert aktivitet, og ikke gir direkte bevis på at jo flere treningstimer og høyere intensitet man har, jo lengre lever man. Men begge studiene verdt å merke seg for alle oss som sliter med å sette nok timer inn i treningsbanken vår.

Tilbake til de som har et sykelig forhold til trening. Mange som lider av denne avhengigheten forsvarer nok valgene sine med at toppidrettsutøvere også trener vanvittig mye. Det er sant. Samtidig så har de fleste som bedriver toppidrett ingen fulltidsjobb som de også må bruke vesentlig energi på, og de har dermed større restitusjonstid. Et viktig poeng som ofte blir trukket fram i media om Petter Northug, er hans enorme appetitt for søvn og hvile i mellom øktene, en av nøklene til hans suksess.

Lurer du på hvor god kondisjon du har selv? Prøv vår kondiskalkulator her!

Inntil vi får håndfaste bevis på hvor mye trening som faktisk er sunt for kroppen, råder jeg alle til å bruke sunn fornuft og huske at vi skal trene for å leve, ikke leve for å trene!

Henning Ofstad Ness, stipendiat ved CERG

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s