Blir vi mer aktive når vi kommer i bedre form?

Four women running by riverVi vet at vi må trene for å bli i bedre form, og forskning har vist at trening med høy intensitet øker kondisjonen raskere enn moderat trening. Bedre kondisjon bør, i hvert fall i teorien, gi oss mer energi, som igjen gjør det mulig for oss å øke hverdagsaktiviteten. Vi ønsket å teste om dette faktisk var sant. Blir vi mer aktive når vi kommer i bedre form?

Finn din kondisjonsalder ved hjelp av vår populære kondiskalkulator her!

Vi rekrutterte 30 middelaldrende menn som ikke holdt på med noen form for strukturert trening fra før, og delte dem inn i tre grupper. Den første gruppen utførte 4×4 intervalltrening, den andre gruppen utførte 1×4 intervalltrening og den tredje gruppen utførte trening med moderat intensitet (vi sørget for at energikostnaden av den moderater treningen var den samme som for 4×4). Alle trente tre ganger per uke på tredemølle. Før de startet, målte vi deltakernes kondisjon og aktivitetsnivå (ved hjelp av en aktivitets monitor). Studien ble nylig publisert i Open Cardiovascular Medicine Journal. Etter seks uker med trening gjentok vi de samme målingene.

Les også: Hvorfor blir noen sprekere enn andre av samme trening?

Phd candidate Nina Zisko“De som trente 4×4 og 1×4 intervalltrening økte sin kondisjon betydelig etter bare seks uker med trening, mens de som trente med moderat intensitet ikke hadde noen endring i kondisjon. Men de som trente med moderat intensitet ble faktisk mer aktive, sammenlignet med de to gruppene som trente med høy intensitet”, sier PhD-kandidat og førsteforfatter av studien, Nina Zisko.

Dette betyr at de som trente med høy intensitet kompenserte for å ha trent med å minske aktivitetsnivået, uavhengig av om de gjorde ett eller fire intervalldrag. Det motsatte skjedde hos de som trente med moderat intensitet. De ble mer aktive.

“Når man skal få personer som aldri har gjort det før til å trene med høy intensitet for å bedre kondisjonen, er det viktig å understreke betydningen av å opprettholde det daglige aktivitetsnivået”, sier Zisko.

Les også: Slik trener du effektivt i en travel hverdag

Så hvis du starter høyintensitets intervalltrening bør du ikke endre hverdagsaktiviteten. Unngå “I dag har jeg trent, så nå kan jeg ta heisen” fella. All aktivitet teller.

Nina Zisko, stipendiat ved CERG

This entry was posted in Exercise by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s