Er røbetjus virkelig prestasjonsfremmende?

Beetroot juice. By Saaleha Bamjee https://www.flickr.com/photos/saaleha/7403823962/ CC BY-SA 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/De siste årene har flere studier vist at rødbetjus har god effekt på utholdehentsprestasjonen. Forklaringen er at rødbeter inneholder store mengder nitrat, som i kroppen omdannes til nitrogen monoksyd (NO). NO får blodårene til å utvide seg, blodtrykket til å gå ned og gjør at blodomløpet til musklene øker. Mange av studiene har vist at oksygentilførselen til musklene øker, og at kroppen bruker mindre energi på å uføre samme arbeid. Aminosyren L-arginin har vist mange av de samme effektene, og både nitrat og L-arginin markedsføres som prestasjonsfremmende for både toppidrettsutøvere og mosjonister.

Les også: Er det verdt å bære en flaske rødbetjus opp i høyden?

En forbedret arbeidsøkonomi er imidlertid ikke ensbetydende med bedre prestasjoner. I tillegg kan det være forskjeller i responsen til topptrente utøvere sammenlignet med mosjonister og utrente, som de fleste studiene er gjennomført på. For å undersøke effekten av nitrattilskudd alene, og om L-arginin i kombinasjon med nitrat kunne gi en ekstra boost på både sprint- og utholdenhetsprestasjonen til godt trente langrennsløpere gjennomførte vi et blindet, randomisert kontrollert studie sammen med Senter for toppidrettsforskning og UK Sport i England. Studiet «Effects of acute supplementation of L-arginine and nitrate on endurance and sprint performance in elite athletes» er nå publisert i journalen Nitric Oxide.

Les også: Vin har god effekt på hjertet – men bare om du trener

Silvana Bucher Sandbakk Foto: BERRE ASStudien viste det samme som tidligere studier, biomarkørene for NO økte signifikant sammenlignet med placebotilskudd både ved inntak av kun nitrat, og i kombinasjon med L-arginin. Det var ingen forskjeller i effekten av de to ulike supplementene. Teoretisk sett skulle dette ha ført til bedret prestasjon. I motsetning til tidligere studier hos mosjonister var hverken arbeidsøkonomien, sprint- eller utholdenhetsprestasjonen bedret etter inntak av noen av supplementene hos godt trente.

Konklusjonen i denne studien er derfor at godt trente idrettsutøvere ikke har noen prestasjonsfremmende effekt av nitrat eller L-arginin-tilskudd under normale omstendigheter. Det å spise sunt og trene mye, også med høy intensitet, gjør trolig at kroppen tilpasser seg og blir relativt «selv-optimalisert». Om effekten av nitrat er større under mer uvante omstendigheter, som for eksempel under trening og konkurranser i høyden, eller i spesielt stressende situasjoner gjenstår å se i eventuelle nye studier.

Følg oss på Snapchat, Instagram og Twitter som CERG_NTNU

Silvana Bucher Sandbakk, Stipendiat ved CERG

Referanser:

1) http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1089860314004649

2) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4008816/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s