Treningsforsker for ei uke

SofieGjesteblogger: Sofie Hegdahl Tiltnes, ungdomsskolelev på utplassering.

Denne uka har jeg vært på arbeidsuke på her CERG. Arbeidsuka er et prosjekt som skolen har hatt i mange år. Alle elevene på niende trinn skal finne en arbeidsplass som de skal besøke og jobbe på i ei uke. I min klasse valgte nesten alle sammen å dra i barnehage. Jeg tenkte at jeg ville gjøre noe som jeg synes er interessant. Derfor tenkte jeg at jeg kunne spørre Andrea, min storesøster, om jeg fikk komme på hennes jobb. Hun er kommunikasjonsansvarlig her på CERG og har ansvar for blant annet deres blogg, Snapchat og Instagram. Jeg tenkte at hvis jeg fikk komme hit kunne jeg få oppleve mye nytt og spennende.

Langrennsløper Niklas Dyrhaug testes hos Senter for toppidrettsforskning i Granåsen.

Langrennsløper Niklas Dyrhaug testes hos Senter for toppidrettsforskning i Granåsen.

Den første dagen fikk jeg være med på Senter for toppidrettsforskning (SenTIF), som ligger i Granåsen. Der møtte jeg Øyvind Sandbakk. Han viste meg alle kontorene, turnhallen og testlabben. På testlabben fikk jeg være med å se på at de testet langrennsløperne Niklas Dyrhaug, Didrik Tønseth og Chris Jespersen. De gikk på rulleski på en enorm tredemølle. Jeg synes det var veldig stilig, fordi alt var så stort. Det var også ganske kult å få møte Tor Arne Hetland som er landslagstrener i langrenn. Dette var dagens store høydepunkt.

Generasjon 100 er et stort forskningsprosjekt på trening og eldre. Forskerne vil finne ut om du lever lenger hvis du trener, og om hvordan du trener har noe å si. På onsdag fikk jeg være med på trening sammen med ingeniør Atefe og noen av deltagerne i prosjektet. Først var jeg med på en time med moderat trening. Moderat trening er at du skal ligge på ca. 70 % av makspulsen din. Etter denne timen var jeg med på en time med høyintensiv trening. Høyintensiv trening er at du skal ligge på ca. 90 % av makspulsen din. Spinning var en interessant opplevelse og noe helt annet enn å løpe på tredemølle. Jeg synes at Generasjon 100 er et flott prosjekt og jeg likte det enda mer etter å ha fått et lite innblikk i det.

Spinning med Generasjon 100

En herlig gjeng fra Generasjon 100 på spinning.

Torsdag var jeg med Toril som er overingeniør på Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk (ISB) ned på dyrestallen. Først fikk jeg se noen mus som har ubehandlet diabetes. De var veldig tykke og trege i forhold til de friske musene. Forskerne vil finne ut om trening har noe å si for helsa di om du har ubehandlet diabetes. Etter dette fikk jeg se noen rotter, som hadde hatt hjerteinfarkt. Forskerne vil finne ut hvilken betydning trening kan ha hvis du har hatt hjerteinfarkt, og om hvordan du trener har noe å si. Jeg synes dette var veldig spennende, selv om rottene var litt ekle i starten.

Kondisjonstest i masterstudie.

Kondisjonstest i masterstudie.

Fredag var jeg med masterstudent Adrian på testing av en deltaker i hans studie. Han forsker på effekten av ulik trening hos folk som har diabetes type 2. Jeg fikk se på de forskjellige apparatene og instrumentene som trengs for å ta en kondisjonstest. Det var interessant å se på testen fordi jeg alltid har lurt på hvordan en slik test foregår og hvordan de ser for eksempel fremgang og forbedring.

Tusen takk for at jeg har fått være her på CERG på arbeidsuke. Dette har vært en fin opplevelse og jeg anbefaler flere til å gjøre det samme. Det jeg ble mest overrasket over var hvor mange det er som jobber her. Det kreves mange ledd for at alle disse prosjektene skal fungere.

Sofie Hegdahl Tiltnes

 

 

This entry was posted in Exercise by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

