Hvordan lage den perfekte spillelista til trening og løp?

Vi kaller det sommerens vakreste eventyr, og når er startskuddet gått. St.Olavsloppet er i gang. CERG stiller med lag for fjerde år på rad, og vi gleder oss til å løpe sammen med så mange andre i fire dager til ende. Glimt fra løypa kan dere se på Instagram, Facebook og Snapchat (Cerg_ntnu) de neste fire dagene.

Mange av oss løper med musikk på øret, og det gjør nok mange av dere også. Om dere skal delta på “Loppet”, andre løp eller til trening, så er musikken en god følgesvenn. Men hvordan legge opp den perfekte spillelista?

Les også: Reddet av superreserver i sommerens vakreste eventyr

En studie fra Brunel University viser at vi kan yte inntill 15 prosent mer med musikk på øret. Når tempoet på musikken skrus opp, så følger gjerne kroppen etter, og NRK P3 har laget ei spilleliste for en 40 minutters løpetur inkludert oppvarming og nedtrapping, den finner du her!

Skal du få maks ut av økta gjelder det altså å ikke bare legge favorittlåtene i ei liste, men tenke gjennom tempoet. Tommelfingerregelen er i følge New York Times:

  • 115 – 118 bpm for rask gange
  • 137 – 139 bpm for jogging
  • 147 – 160 bpm for løping

Wimp har også laget flere ulike spillelister til sesongens mosjonsløp.

Eliteløpere holder deriomot omtrent 180 skritt per minutt, og er du så rask eller har lyst til å strekke deg mot det kan du sjekke ut about.com sine spillelister på 180 bpm her!

Les også: I superform med parykk og paraply

Andrea Hegdahl Tiltnes, kommunikasjonsansvarlig ved CERG

This entry was posted in Exercise by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s