Baker aktivitet inn i undervisninga – barna lærer mer

Aktive barn (Illustrasjonsfoto: Istock)Forskningsprosjektet «Active Smarter Kids» i Sogn og Fjordane er i havn. I ett år har alle femteklassingene ved rundt 30 skoler i Sogn og Fjordane, vært med i en stor undersøkelse om hvorvidt daglig fysisk aktivitet i skolen har en effekt på læring, trivsel og helse.

Førsteamanuensis Geir Kåre Resaland ved Høgskolen i Sogn og Fjordane og koordinator i ASK-prosjektet, forteller at forsøket ble avsluttet før sommeren, og at de vitenskapelige resultatene ikke er klare før mot slutten av året. Skolene som var med i prosjektet, er imidlertid så godt fornøyd at de vil fortsette med opplegget på egen hånd når barna nå kommer tilbake fra sommerferie. Tilbakemeldingene fra elevene har vært at de har lært mer og de har hatt det gøy i dette skoleåret, der undervisningen har kombinert faglig fokus og fysisk aktivitet blant 1200 elever over hele fylket.

Vi venter i spenning for å se hva de vitenskapelige resultatene viser, og gratulerer samtidig de involverte ved Høgskolen i Sogn og Fjordane med gjennomføringen av et flott og viktig prosjekt.

Les om prosjektet på nrk.no “Byttet ut tavla med glosestafett”

Øivind Rognmo, forsker og nestleder ved CERG

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s