Hold deg sterk – bevar helsa

Forsker ved CERG Trine KarlsenHvis du ønsker å leve et langt og sunt liv, bør du ta godt vare på musklene dine.

Kroppen består av over 660 skjelettmuskler. De inneholder i hovedsak vann, mens cirka 20 prosent er proteiner og 5 prosent salter og mineraler. Muskelproteiner har flere distinkte strukturer som gjør muskelsammentrekninger og avspenninger mulig. Ved finjustert koordinering av skjelettmuskulatur er vi i stand til å gå og bevege oss rundt. Aminosyrer er byggesteinene i alle proteiner, også i skjelettmuskelproteinene. For å opprettholde sterke musklene, trenger vi å spise en nok mat som inneholder aminosyrer og vi må aldri slutte å bevege oss.

En enkel test av skjelettmuskelstyrke er gripestyrke i hånden. Ved å klemme en gummiball eller lignende, kan vi måle gripestyrke. Gripestyrke reduseres hos de aller fleste etter hvert som vi blir eldre, og reduksjonen starter allerede midt i livet.

Les også: Hvorfor gir ikke intensiv styrketrening like god effekt på kondisjonen som løping?

Styrketrening (Illustrasjonsfoto: Geir Mogen)Skjelettmuskelstyrke og muskelmasse er sterkt knyttet til helse. Middelaldrende og eldre mennesker med sterke muskler har færre skader, blir raskere friske etter skader og er bedre i stand til å håndtere hverdagens utfordringer og ta vare på seg selv. Friske voksne med redusert gripestyrke har høyere risiko for tidlig død, hjerte- og karsykdommer og kreft. En nylig publisert studie i tidsskriftet Lancet viste at risikoen for å dø for tidlig økte med 16 prosent for hver femte kilo reduksjon i gripestyrke hos ellers friske mennesker.

Les også: Hvordan bør man kombinere styrke og utholdenhetstrening?

Per i dag vet man ikke helt hvorfor muskelstyrke kan forutsi fremtidige helse. Man tror skjelettmuskulatur spiller en sentral rolle kroppens omsetning av proteiner (proteinmetabolisme), spesielt under stress. Hvis et akutt behov for protein-byggesteiner oppstår på grunn av en stor skade, sykdom eller kirurgi, vil aminosyrene “lagret” i muskler kan brukes som en reparasjonsreserve. Med lav skjelettmuskelmasse (sarkopeni) og lavt matinntak, vil en begrenset mengde av byggesteinene være tilgjengelig for de normale reparasjonsprosessene som foregår kontinuerlig. Dette kan begrense kroppens evne til reparasjon og muligens gi langsiktige negative helsemessige konsekvenser.

Les også: Mental helse og sunn aldring – fordelene med trening

Ta godt vare på skjelettmuskulaturen din med sunn mat og regelmessig fysisk aktivitet – musklene dine er svært viktig for helsa di!

Trine Karlsen, forsker ved CERG

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s