PAI – de fleste veier fører til Rom

Ulrik Wisløff

PAI – Ikke enda en sensasjonell ultimat treningsform for øket livslengde. Her fører de fleste veier fører til Rom!

At fysisk aktivitet er bra for helsa er udiskutabelt. Men hvor mye fysisk aktiv bør du være for å forebygge sykdom og tidlig død?

Vi i CERG har de siste ti årene prøvd å finne frem til et måltall som sier om en person faktisk har vært nok fysisk aktiv gjennom uka for å ha en god helse så lenge som mulig. Vi har vært opptatt av at fysisk aktivitet bør måles i form av endringer i hjertefrekvens. Dette er fordi det å måle antall skritt eller antall kilometer tilbakelagt ofte er unyansert (eksempelvis er det mye lettere å gå 10 000 skritt på flatt underlag sammenliknet med å gå oppover), og flere studier viser nå at det er ikke nødvendigvis er likhetstegn mellom å være fysisk aktiv eksempelvis 30 minutter per dag og det å oppnå en god helse. Hjertefrekvensmålinger er spesielt egnet til å si noe om fysisk aktivitetsnivå fordi uansett type aktivitet så vil hjertefrekvensen endres ut fra intensitet på arbeidet som gjennomføres (uavhengig om det er svømming, roing, skigåing, dansing, hagearbeid osv.).

Continue reading

Physical activity intelligence (PAI): All roads lead to Rome

Ulrik WisløffIt is now a well-established fact that physical activity is good for health. But how much physical activity should you do to prevent disease and delay early death?

We at CERG have recently devised physical activity intelligence (PAI), a single number used to meaningfully quantify your physical activity using the heart rate patters of your body. PAI is for everyone, young and old, fit and unfit. You amount PAI by doing any physical activity. The type of activity you chose to do depends on your own personal preference and could include anything from walking to work, cleaning, climbing stairs, dancing, exercising at high or moderate intensity, to playing with your children or grandchildren.

PAI is NOT an exercise prescription. It does NOT tell you how to exercise in a specific way, but measures the physical activity that you already do and adds it up over a course of a week. As long as you keep your weekly PAI score above 100, you are doing enough to protect yourself from disease and early death. While doing more than 100 PAI may burn additional calories, research shows us that it does not confer better protection from disease and early death.

Phd candidate Nina Zisko

Stipendiat ved CERG Nina Zisko

PAI is a tool which will tell you if you have done enough physical activity this week to keep healthy longer. It is also a reminder for those who struggle with inactivity to keep physically active. So what’s your PAI?

See how PAI works in this video made by The Wall Street Journal here!

Head of CERG, Ulrik Wisløff and PhD student Nina Zisko

The Physically Active Less Prone to Post-Heart Attack Depression

Linda ErnstsenDepression is common and estimates suggest that in a family of four, one of the family members will likely suffer from mental health problems. Depression is even 3 times more common in patients after a heart attack than in the general population. Depression after a heart attack is bad not only because of the accompanying emotional distress, it also increases the risk of having another heart attack or premature death.

Studies of patients with coronary heart disease with elevated depressive symptoms support that exercise is just as effective as antidepressant drugs, and that the reduction in depressive symptoms among those participating in cardiac rehabilitation is related to improvements in fitness. All together the existing literature gives support for a positive effect of aerobic exercise on depressive symptoms in patients with established heart disease.

Continue reading

Har du et nyttårsforsett? Holder det fortsatt?

Christian HilmarsenAvisforsidene forteller oss til stadighet hvordan vi bør være, og hva vi gjøre for å bli slik. Mange av oss starter hvert nytt år med et forsett om å bli en annen utgave av oss selv; en som trener mer, eller spiser og drikker sunnere. Vi glemmer bare at svært få av oss greier å endre levesett over natta. Levesett handler om vaner. Hverdagsvaner. Rutiner. For å endre rutiner er det lurt å ha en plan, og å gjøre én ting om gangen.

Har du mål om å trene mer, kan du starte med å finne ut hva slags fysisk aktivitet du liker. Start med det. Bestem deg for hvor ofte og hvor lenge, og prøv å få det inn i hverdagsvanene. For noen er det lurt å ha faste avtaler å gå til, enten det er en time på et treningssenter eller en tur med en venn. Beveg deg så du blir varm og andpusten. Ønsker du å følge en treningsplan, kan du prøve CERGs 7 ukers treningsprogram. Intensitet spiller en rolle, men det viktigste er at du gjør noe. Til syvende og sist er all aktivitet bedre enn ingen aktivitet.

Continue reading

Helsepersonell fra hele landet på treningskurs i Trondheim

Cardiopulm 2016Forum for klinisk Fysiologi – Sirkulasjon, Gassutveksling og Ventilasjon har siden 2005 arrangert årlige kurs. I forrige uke var det duket for nytt kurs. Torsdag 14. og fredag 15. Januar ble kurs i klinisk tolking av kardiopulmonær testing, Cardiopulm, arrangert for første gang ved St. Olavs Hospital/NTNU i Trondheim.

Forumet består av leger, fysioterapeuter, idrettsfysiologer og andre med interesse for arbeidsbelastningstester. Kunnskaps- og interesseområder er blant annet hjertefunksjon, lungefunksjon, sirkulasjon, ventilasjon, gassutveksling og treningsmekanismer. Testmetoder for friske «normale», idrettsutøvere og pasienter med ulike hjerte- og lungesykdommer, og tolkning av disse, er tema for diskusjon.

Continue reading

CO-rebreathing technique safe for patients with coronary artery disease

Forsker ved CERG Trine KarlsenThe CO-rebreathing technique for measuring total blood volume and hemoglobin mass is safe to perform in stable coronary artery disease patients having completed cardiac rehabilitation. Trine Karlsen and colleagues show this in a resent study ”Safety of the CO-Rebreathing Method in Patients with Coronary Artery Disease”, published in the Medicine and Science in Sports and Exercise Journal.

“The aim of the study was to investigate the use of this methodology in stable coronary artery disease patients to allow for an implementation of the methodology in this patient group”, Karlsen says. Knowledge of total blood volume and absolute hemoglobin mass is vital when evaluating cardiovascular physiology and function, as well as physical activity performance.

Continue reading

PAI – Personal Activity Intelligence – introduced to the world

PAI Launch at CES 2016. Christian Gutvik, Ulrik Wisløff and Lasse BerreClose to 175 000 attendees, including 6000 journalists, visited to the worlds largest convention for consumer electronics, CES, last week in Las Vegas. Among them was head of CERG, professor Ulrik Wisløff, who together with Canadian wearable company Mio Global introduced PAI, Personal Activity Intelligence to the worlds technology press.
PAI is a result of research based on the HUNT study where more than 60 000 individuals has been monitored over a period of more than 20 years. The goal is to make PAI the new world standard of activity tracking. PAI is an individual metric that makes sense of measured heart rate data, and significantly reduces the risk of lifestyle related diseases.

Continue reading