PAI – de fleste veier fører til Rom

Ulrik Wisløff

PAI – Ikke enda en sensasjonell ultimat treningsform for øket livslengde. Her fører de fleste veier fører til Rom!

At fysisk aktivitet er bra for helsa er udiskutabelt. Men hvor mye fysisk aktiv bør du være for å forebygge sykdom og tidlig død?

Vi i CERG har de siste ti årene prøvd å finne frem til et måltall som sier om en person faktisk har vært nok fysisk aktiv gjennom uka for å ha en god helse så lenge som mulig. Vi har vært opptatt av at fysisk aktivitet bør måles i form av endringer i hjertefrekvens. Dette er fordi det å måle antall skritt eller antall kilometer tilbakelagt ofte er unyansert (eksempelvis er det mye lettere å gå 10 000 skritt på flatt underlag sammenliknet med å gå oppover), og flere studier viser nå at det er ikke nødvendigvis er likhetstegn mellom å være fysisk aktiv eksempelvis 30 minutter per dag og det å oppnå en god helse. Hjertefrekvensmålinger er spesielt egnet til å si noe om fysisk aktivitetsnivå fordi uansett type aktivitet så vil hjertefrekvensen endres ut fra intensitet på arbeidet som gjennomføres (uavhengig om det er svømming, roing, skigåing, dansing, hagearbeid osv.).

Phd candidate Nina Zisko

Stipendiat ved CERG Nina Zisko

Problemet fram til nå har vært å måle all fysisk aktivitet uavhengig om man sykler, svømmer, går, danser, klatrer, padler osv. på en meningsfylt måte og relatere dette til nåværende og fremtidig helse. Gjennom mer enn ti år med studier og ved bruk av data fra Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT) har vi studert ulike ukentlige “mønstre av hjertefrekvens” og relatert det til fremtidig sykdom og død. Omsider har vi klart å utvikle en indeks som har fått navnet PAI (Physical Activity Intelligence). PAI er et enkelt tall som brukes til å måle ditt nivå av fysisk aktivitet på en meningsfull måte ved hjelp av din egen puls. PAI er for alle, unge og gamle, de som er i god form og de som ikke er det. Du “tjener” PAI når du er fysisk aktiv.

Hvilken type aktivitet du velger å gjøre, er opp til deg selv og kan være alt fra å gå til jobb, vaske hus, gå trapper, danse, trene på høy eller moderat intensitet, eller leke med barn eller barnebarn. PAI er IKKE en oppskrift på hvordan du skal være fysisk aktiv. PAI forteller deg IKKE hvordan du skal trene på en bestemt måte, men måler den fysiske aktiviteten som du velger å gjennomføre og legger det sammen over en periode på en uke. Så lenge du holder din ukentlige PAI over 100, gjør du det du kan med tanke på fysisk aktivitet til å beskytte deg mot sykdom og tidlig død. I produktet som lanseres i tredje kvartal i 2016 vil du få tips, råd og eksempler hvordan du kan nå 100 PAI, men det er viktig nok en gang å understreke at det kan du oppnå på veldig mange forskjellige måter.

PAI er et verktøy som forteller brukeren om han/hun har vært fysisk aktiv nok i den aktuelle uken til å være så beskyttet man kan mot unødvendige fremtidige livsstilssykdommer. Det er også en påminnelse for dem som sliter med inaktivitet for å bli fysisk aktive, og holde seg fysisk aktive nok.

Forhåpentligvis vil PAI motivere mange flere til å bli litt mer aktive i hverdagen og da har CERG bidratt til å oppfylle NTNU’s visjon om “Kunnskap for en bedre verden”.

Om du oppnår mer enn 100 PAI per uke kan du forbrenne flere kalorier, og kanskje få litt bedre kondisjon, men forskningen vår viser at det ikke gir noen bedre beskyttelse mot sykdom og tidlig død om du oppnår mer enn 100 ukentlige PAI. Om man ikke klarer å vente til tredje kvartal av 2016 kan man allerede nå kan man “tjuvprøve” PAI dersom man har en eller annen pulsmåler fra Mio og ved å laste ned appen til Android og Apple-telefoner.

Se mer om hvordan PAI fungerer i denne videoen som The Wall Street Journal har laget etter å ha testet appen:

Se mer om hvordan PAI fungerer i en video som The Wall Street Journal har laget etter å ha testet appen her!

Professor og leder av CERG, Ulrik Wisløff og stipendiat ved CERG, Nina Zisko

This entry was posted in folkehelse, Forebygging, Forskning, HUNT, PAI, På norsk and tagged , by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

3 thoughts on “PAI – de fleste veier fører til Rom

  1. Spennende saker, men appen fungerer skikkelig dårlig!! Den kræsjer hele tida, og klarer ikke sendingen med aktivitetsbåndet.

    • Hey Rolf, thank you for your interest! The PAI slice armband is not available for purchase yet. It will be launched later this year. We will post the launch on our blog and inform you when and where the armband is available for purchase.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s