Hvilke treningseffekter får man ved å følge vårt 7-ukersprogram?

Roger Tangvik under kondisjonstest på tredemøllePå våre hjemmesider har vi et sju ukers treningsprogram liggende som skal gi dere som følger oss en enkel oppskrift for bedre kondisjon og helse. Dette programmet er laget som en hjelp til å komme i gang med treningen, og er designet både for de som hater og de som elsker å trene. Det er basert på våre tidligere studier om effektiv trening, men er bevisst gjort mer tidseffektivt for å passe inn i en travel hverdag. Vi har egentlig aldri testet om akkurat dette programmet gir god treningseffekt – Før nå.

Les også: Slik trener du effektivt i en travel hverdag

Rett etter jul hadde vi nemlig besøk av VG, og forskerne Dorthe Stensvold og Øivind Rognmo lovet at programmet ville gjøre deg veltrent på syv uker. Dette hang sammen med at VG tidligere har skrevet om hvordan man kan komme i form ved å benytte nettopp dette programmet, en sak som for øvrig har blitt VG+ sin best solgte noensinne. Nå ville vi teste det ut.

Les også: Finn kondisjonen din med vår kondiskalkulator

VG og CERG utfordret derfor fem personer til å teste ut programmet, og vi gjorde helsesjekker før og etter. Deltakerne var ekteparene Roger (48) og Marit (50), og Berit (74) og Einar (75), samt den tidligere ekstrem-roeren Emil (31). På VG+ kan du nå  lese hvordan det gikk. Under ser du noen bilder og en video fra testingen av deltakerne i våre treningslaboratorier på NTNU ved St. Olavs Hospital.

Øivind Rognmo, Forsker ved CERG

 

CERGs 7 ukers treningsprogram from Cardiac Exercise Research Group on Vimeo.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s