Månedsbrev Generasjon 100 Mars 2016

Jarle FjellåsKjære alle sammen,

Håper dere hadde en fin påske.

Vi vil ikke bare snakke om oss selv i disse månedsbrevene, men også bli litt bedre kjent med dere. Derfor innfører vi månedens deltaker i disse månedsbrevene. Vi snakker med en tilfeldig deltaker på testing eller trening. Først ut er Jarle Fjellås (73) fra kontrollgruppa:

– Jeg bruker appen PAI, og nå har jeg akkurat snakket med sønnen til han som har utviklet den, sier Jarle Fjellås.

Han er med i kontrollgruppa i Generasjon 100, og er inne til treårstesting. Sønnen til professor Ulrik Wisløff er nemlig med oss, og mange av dere har nok allerede møtt han på testing. Jarle har 204 PAI. Dere kan lese med om appen som er utviklet her på CERG her!

Jarle er glad i å trene og å gå turer.

– Jeg prøver å få til å trene nede i kjelleren hver dag. Da trener jeg 45-60 minutter. I tillegg liker jeg å gå tur, og går 12-14 kilometer 2-3 ganger i uka, noen ganger mer, forteller han.

Jarle er pensjonert maskiningeniør. Før han gikk av med pensjon jobbet han med å selge alle typer måleinstrumenter til Trondheim kommune og industrien.

– Vi får jo ikke lov å jobbe lenger når vi blir 70, så da må jeg jobbe på annet vis, eller jabbe, smiler Jarle.

Han liker å holde seg oppdatert selv om han ikke er i arbeid lenger. Han leser ikke så mye literatur, men fag som interesserer han.

– Jeg utvikler meg videre og lærer nye ting hele tiden. Selv om man er pensjonist, så trenger man jo ikke å sette seg i en krok, smiler han.

Han synes det er positivt å være en del av Generasjon 100.

– Jeg synes det er interessant å se hva dere holder på med, og så ser jeg at det er til nytte, avslutter han før han må videre å gjennomføre nye tester.

Video fra Generasjon 100:

Siden sist har vi fått laget en video fra Generasjon 100:

Det finnes også flere kortere versjoner av videoen her!

Studien:

Hallgeir Viken. Foto: Berre AS

Hallgeir Viken har levert inn sin doktorgrad til vurdering. Han kan bli den første som disputerer med doktorgrad fra Generasjon 100.

Dorthe Stensvold fikk tildelt kvalifiseringsstipend fra NTNUs likestillingsmidler i mars.

– Å administrere Generasjon 100 er svært krevende. Det går mye tid til å følge opp deltakere, lære opp studenter, sette opp timelister, plotte data og lignende arbeidsoppgaver. Med disse midlene kan jeg ansette en forskningsassistent til å hjelpe med disse oppgavene slik at jeg kan konsentrere med om å skrive artikler og formidle forskningen fra studien, sier Dorthe om hvordan hun skal bruke midlene. Dere kan lese mer om tildelingen på her!

Monica GundersenForskningsassistenten Dorthe har ansatt har mange av dere møtt under testing. Det er Monica Gundersen som er 29 år og utdannet fysioterapaut. Hun tar nå en master i treningsfysiologi.

– I Generasjon 100 skal jeg jobbe med testing, booking av deltakere og muligens ha noen av treningene, forteller hun.

Vi er veldig glade for å ha fått med Monica videre.

Treninger:

Den frivillige treningen på Dragvoll vil foregå innendørs til og med 12 april. Fra og med uke 16 flyttes treningen utendørs.

Vi håper dere får en fin aprilmåned alle sammen!

Vennlig hilsen Dorthe og resten av gjengen i Generasjon 100

This entry was posted in Exercise by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

