Månedsbrev Generasjon 100 Mai 2016

Ragnhild Sødahl, deltaker i studien Generasjon 100Månedens deltaker:

Navn: Ragnhild Sødahl

Alder: 79 år

Gruppe i Generasjon 100: Kontrollgruppa

Interesser: Jeg synes det er hyggelig å holde på i hagen. Jeg har også alltid likt å gå på ski, men etter at jeg hadde et slag for seks år siden, så har jeg ikke fått det til. Nå sykler jeg i stedet.

Hva jobbet du med tidligere: Jeg var misjonær i sørlige deler av Afrika i 20 år. Her hjemme har jeg jobbet som diakon.

Hvilket forhold hadde du til trening før Generasjon 100: Jeg trente litt. Gruppetreninger på treningssenter og i gruppe i kirka en gang i uka.

Hva har Generasjon 100 betydd for deg: Jeg synes det er en spennende studie. Først syntes jeg det var litt trist å ikke havne i en av treningsgruppene, men etterhvert ble jeg fornøyd med å være i kontrollgruppa.

Fisk eller kjøtt: Fisk

Øl eller vin: Jeg drikker ikke

Hva ville du spurt helseministeren om: Jeg er engasjert i saken om sykehus i Molde eller Kristiansund, og ville nok spurt han om å gi Kristiansund en ny sjanse, jeg mener at de har blitt satt til siden.

Hvem ville du helst tatt med deg på en øde øy: Tja, jeg skal ut å reise nå snart. Da skal jeg ta Hurtigruten sammen med venninnen min Sara som kommer fra Uganda. Vi skal ta Hurtigruten hele veien fra Bergen til Kirkenes, det ser jeg frem til.

Tusen takk til Ragnhild for en fin prat!

Trening generasjon 100

 

Monica GundersenMonica fortsetter:

Monica Gundersen ble ansatt som  forskningsassistent i mars, og nå er det bestemt at hun får fortsette frem til jul. Hun gjør en rekke oppgaver i prosjektet, og vi er veldig glade for å få ha Monica med oss videre!

Første godkjente doktorgrad:

Hallgeir Viken er den første doktorgradsstipendiaten som har fått godkjent sin doktorgrad fra Generasjon 100. Han skal disputere den 29. juni, og disputasen er åpen for publikum. Tid og sted legger vi ut på nettsidene og Facebooksidene når det er klart.

Studentene leverer oppgavene sine:

Masterstudentene Monica, Emilio, Gabija, Catherin, Tone, Tina, Andreas og Sara leverer sine masteroppgaver på data fra Generasjon 100 1. juni. Bachelorstudentene Karina og Ebba leverer også sine oppgaver i disse dager. Vi takker for super innsats!

Noen av studentene i arbeid:

 

Generasjon 100 i media:

Ikke om Generasjon 100, men doktorgradsstipendiat Line Reitlo, som mange av dere har møtt på testing og trening, er intervjuet i Dagens Næringsliv etter at hun skrev et blogginnlegg om å trene utendørs versus innendørs. Les hele saken i DN aktiv her!

Avisa-Nordland har også skrevet sak om innlegget i papiravisa.

Les blogginnlegget til Line på CERG-bloggen her!

Line Reitlo i Dagens Næringsliv om å trene ute eller inne

Siste trening før sommeren:

Siste dag med utendørstrening på Dragvoll før sommeren er tirsdag 21 juni (uke 25).

Siste dag med utendørstrening i Granåsen før sommeren er torsdag 23 juni (uke 25).

Spinningen varer derimot en uke til, altså ut uke 26.

Etter sommeren: starter opp samme uke som spinningen, altså uke 33. Første utendørstrening på Dragvoll blir tirsdag 16 august, mens første økt i Granåsen blir torsdag 18 august.

Martin fortsetter å ha treningene i Granåsen også etter sommeren. På Dragvoll blir det samme opplegg som tidligere med studenter som har ansvar for treningene. Vi får også nye instruktører på spinning, men det er ikke klart enda hvem dette blir.

Ønsker dere alle en fin juni måned!

Hilsen Dorthe Stensvold og resten av teamet i Generasjon 100

This entry was posted in Generasjon 100 and tagged , by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

2 thoughts on “Månedsbrev Generasjon 100 Mai 2016

  1. Hei,

    Jeg leste for en stund siden i deres newsletter noe om at dere skulle lansere ganske snart et nytt armband som kan brukes som aktivitetsmåler. ER det noen utvikling i denne saken?

    Hilsen

    Wolfgang

    2016-05-31 9:16 GMT+02:00 Cardiac Exercise Research Group :

    > CERG posted: “Månedens deltaker: Navn: Ragnhild Sødahl Alder: 79 år Gruppe > i Generasjon 100: Kontrollgruppa Interesser: Jeg synes det er hyggelig å > holde på i hagen. Jeg har også alltid likt å gå på ski, men etter at jeg > hadde et slag for seks år siden, så ha” >

Leave a Reply

