Er du sprekere enn Kronprinsen?

 

Kronprins Haakon testet kondisjonen sin med vår kondiskalkulator under markeringen av Verdens aktivitetsdag på Egertorget i Oslo 10. mai.

God kondisjon er nøkkelen til et langt og sunt liv. Kroppens evne til å transportere og bruke oksygen under trening er det mest presise målet på kondisjonen vår. Jo mer oksygen kroppen kan transportere og utnytte, jo høyere maksimalt oksygenopptak (VO2max) har du og dermed også bedre kondisjon. Kondisjonen din avhenger av blant annet av alder, kjønn og hvor ofte og hvor hardt du trener. Du kan øke kondisjonen med trening.

To av løperne på "Kung Sture" tester kondisen på NextMove kjernefasilitet før St. Olavsloppet. Foto: CERG/Andrea Hegdahl Tiltnes

Løper får testet kondisjonen sin på vår lab.

“Skal man måle kondisjon som VO2max direkte, må det gjøres i et laboratorium på enten en sykkel eller en tredemølle. Kostnadene og kompleksiteten av slik testing gjør det vanskelig å gjennomføre ved rutinesjekker hos fastlege. Dette er en av grunnene til at vi har utviklet dette verktøyet”, sier Professor Ulrik Wisløff, leder ved K.G. Jebsen – Senter for hjertetrening.

En annen grunn er at kondisjon målt som VO2max er det beste mål på å predikere livslengde og god helse. Nye retningslinjer fra American Heart Association som publiseres senere i år anbefaler at alle årlig bør få målt kondisjonsnivået sitt enten direkte eller estimert via aksepterte algoritmer. Dette vil hjelpe til med å identifisere personer som har høy risiko for å utvikle livsstilssykdommer.

“Å utvikle kondisjonsappen vår for smarttelefoner gjør den tilgjengelig for folk flest. Videre er det vår erfaring at folk blir motiverte av å vite sitt kondisjonstall, og det kan hjelpe folk å ta mer ansvar for egen helse i forhold til økt fysisk aktivitet og redusert inaktivitet”, sier Wisløff.

Omfattende forskning ved CERG siste ti år har ført til utvikling av kondiskalkulatoren som baserer seg på et robust datamateriale. Du kan nå enkelt beregne din kondisjon ved å svare på noen spørsmål uten å dra til et laboratorium. For å teste kondisjonen din gå til denne nettsiden, eller last ned kondiskalkulatoren som har kommet i en helt ny gratis app for Android eller iPhone

Les også: Finn kondisjonen din og se risiko for å dø av hjerte- og karsykdom

Les også: Hvorfor gir ikke intensiv styrketrening like god effekt på kondisen som løping?

Nina Zisko, stipendiat ved CERG

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s