Hvor mye må du trene for å få bedre helse og leve lenger?

Javaid NaumanVåre forskere har utviklet en algoritme basert på HUNT-data som hjelper folk til å finne ut akkurat hvor mye de må trene for å redusere risikoen for hjerte og karsykdommer.
Algoritmen er basert på data innhentet fra 39 298 trøndere, og systemet har fått navnet PAI (Personal Activity Intelligence).
– Du kan gjerne gå 10 000 skritt på en dag, uten å få en eneste PAI. For at treningen skal redusere risikoen for hjerte- og karsykdom, må du ha en puls vesentlig høyere enn din hvilepuls. Derfor er vårt system unikt, sier professor Ulrik Wisløff, til VG om PAI.
Forskningsfunnene har vakt internasjonal interesse, og i helgen var seniorforsker ved CERG, Javaid Nauman, invitert til verdens største kongress for hjerteforskning, ESC, for å snakke til hjerteforskere og presse fra hele verden om forskningen bak algoritmen.

I etterkant av presentasjonen på ESC kongressen, er studien blitt omtalt hos en lang rekke medier, helsenettsteder og forskningsnettsteder over hele verden. Her hjemme har VG skrevet om studien, og saken kan leses på VG + (bak betalingsmur).
Et lite utvalg av medier som har omtalt studien:

2 thoughts on “Hvor mye må du trene for å få bedre helse og leve lenger?

  1. Hei
    Er 68 år, trener minst 3x i uken når jeg har tid. Bruker MIO PAI på IOS, registerer alle data
    i Excel for å få en løpende oversikt pr. mnd. Konseptet er veldig bra men appen “horribel”.
    Ser at PAI benytter 7 dager rullerende sum. Er det noe som tilsier at resultatet blir vesentlig
    dårligere om en har > 100 PAI over f,eks. 10 dager ?? Jeg klarer >100 PAI på ca 60-70% av dagene i en måned. Bruker jeg 10 dager er jeg på 100%.
    Skjønner at en ikke kan ha for lang periode, men samtidig hevdes det at er en i form kan
    det gå 10-14 dager uten at formen reduseres. Noen kommentar på dette ?
    mvh
    Torgeir Lunde

    • Hei Torgeir, og takk for engasjementet. Først av alt så er vi enige at appen er horribel. Den ble egentlig lansert kun for å ha noe å vise frem på en elektronikkmesse i Las Vegas i januar 2016. Der tok det av mediamessig og (etter vår mening) alt for mange lasta ned appen og begynte å bruke den. Det sagt så kommer det en ny app omtrent 1. november som er mye bedre og lettere å bruke på alle måter. Det kommer også et bånd (Mio Slice) som viser PAI direkte på båndet for de som ikke ønsker å benytte appen.

      Når det gjelder 100 PAI over 10 dager så finnes så har vi ikke analysert data for spesifikt å se på det og vi føler vel at en ukessyklus er mer fornuftig for folk flest enn hva 10 dager er. Men vi har vist at det å ha mindre enn 100 PAI i løpet av 7 dager er mindre gunstig enn å ha over 100 PAI. Derfor er det grunn til en hver tid å holde seg over 100 PAI. Det er nok også sånn som du sier at personer som er i god form nok tåler noen ekstra dager med mindre enn 100 PAI enn en person som er utrent.

      Håper dette var svar på dine spørsmål.

      Beste hilsen CERG

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s