Sterkere muskler – sterkere hjerne?

ekaterina-zotcheva-ber2596

Stadig mer forskning tyder på at kondisjonstrening har fordeler for kognitiv funksjon og hjerneplastisitet. Effektene av styrketrening på hjernehelse- og funksjon har derimot fått mindre oppmerksomhet. Er det på tide å bytte ut vektmanualene med joggesko? Kan sterkere muskler gi deg en sterkere hjerne?

Ifølge nyere studier har ikke dine knebøy og benkpress vært forgjeves. En randomisert kontrollert studie utført på 155 eldre kvinner viste at styrketrening én eller to ganger i uken i løpet av ett år fremmet eksekutive funksjoner, som er kognitive prosesser slik som oppmerksomhet, arbeidshukommelse, og problemløsning. I tillegg fant studien at kvinnene som trente styrketrening to ganger i uken presterte bedre på hukommelsestester, og hadde mindre atrofi i kortikal hvit substans, som er tap av hjerneceller og koblingene mellom de. En annen studie som så på effektene av styrketrening hos eldre individer fant at styrketrening to ganger i uken i ett år hadde positiv effekt på prestasjon på en kognitiv test, samt på hjerneplastisitet, som er viktig for sunn aldring. Selv eldre individer med mild kognitiv svikt kan få betydelig forbedret kognitiv funksjon ved hjelp av styrketrening og økning i muskelstyrke, ifølge en nylig publisert studie.

Du trenger ikke nødvendigvis svette deg gjennom månedsvis med treningsøkter før du får oppleve fordelene med styrketrening. En studie viste at kun én økt med styrketrening kan forbedre episodisk hukommelse bare 48 timer etter første treningsøkt.

Med andre ord kan du trygt fortsette med armhevinger og markløft da forskning viser at sterkere muskler kan også bidra til å gi deg en sterkere hjerne.

Ekatarina Zotcheva, Stipendiat ved CERG

Advertisements
This entry was posted in Exercise, På norsk and tagged by CERG. Bookmark the permalink.

About CERG

The Cardiac Exercise Research Group (CERG) at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) seeks to identify the key mechanisms underlying the beneficial effects of physical on cardiac health in the context of disease prevention and treatment. Named the K.G. Jebsen Center for Exercise in Medicine under Professor Ulrik Wisløff's leadership in 2011, CERG uses both top-down and bottom-up approaches to combat lifestyle-related disease.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s