– Mye tøffere enn jeg trodde

Kent Roger Tangvik under innspillengen av 71 grader nord. Foto: Matti B. PedersenGJESTEBLOGG: Kent Roger Tangvik er deltaker i årets 71 grader nord. Han er med i Roger Tangviks løpeklubb som vi på CERG har som rivaler under St. Olavsloppet. Vi heier på Kent Roger, og er glade for at han vil skrive gjesteinnlegg på vår blogg:

Mitt navn er Kent Roger Tangvik. Jeg er 25 år og kommer fra Trondheim.

Jeg har alltid vært glad i friluftsliv og idrett. Gikk på idrettslinja på videregående hvor langrenn var sporten jeg satset på. Etter skolen ble det ett år i militæret før jeg begynte å jobbe som maler. Har jobbet som maler i snart fire år og stortrives i en jobb hvor jeg får brukt kroppen hele dagen. Ellers er jeg en travel tvillingpappa som prøve å lure inn litt skogsturer og trening mellom slagene.

I år har jeg vært så heldig å være blant de 12 personene som fikk delta på sesong 16 av 71 grader nord. Dette er en drøm jeg har hatt de siste 4-5 årene, men har aldri tatt meg tid til å søke. Jeg bestemte meg for å søke høsten 2013 og var igjennom en lang søkeprosess med flere intervjuer fram til Januar 2014. I mars fikk jeg endelig beskjed om at jeg var en av de heldig.

Da jeg fikk beskjed om at det endelig var min tur, startet jeg kjapt opp med treninga. Det var da cirka en og en halv måned til innspillingen startet. Formen var ikke særlig bra på det tidspunktet, men jeg kom fort i form da jeg først startet opp. Har en god plattform etter seks år som skiløper og ett tøft år i militæret.

Kent Roger Tangvik under innspillengen av 71 grader nord. Foto: Matti B. Pedersen

Kent Roger Tangvik under innspillengen av 71 grader nord. Foto: Matti B. Pedersen

Men med to barn på halvannet år var det begrenset med tid jeg kunne sette av til lange turer med sekk. Jeg valgte å ha mest mulig fokus på å øke utholdenheten. Prøvde å kjøre to til tre økter i uka, dette var økter på 30-45 minutter med svært høy intensitet. Enten i form av intervaller eller sammenhengene drag. Jeg prøvde også å få med sekken på en av disse øktene, da gikk jeg ofte dragen i motbakke med ca 35 kg. Dette får å få litt tilvenning med sekk slik at overgangen ikke skulle bli for stor da vi startet opp på Lindesnes.

Siden jeg i mange år har fulgt serien følte jeg at jeg hadde god kjennskap til hvilke utfordringer dette ville by på. Men der tok jeg feil!

Det å være deltaker i 71 grader nord er mye tøffere en jeg trodde. De fysiske påkjenningene er en ting, men det mentale biten krevde mye mer enn jeg trodde. Har utrolig respekt for alle de som har slitt med tunge sekker og stive ben i 15 sesonger før meg.

Det hele startet med at vi fikk utdelt alt utstyret. Dette skulle pakkes i sekken og den skulle vi alltid ha med. Vekten ble fort over 30kg og jeg skjønte at dette kom til å bli tungt.

Kent Roger Tangvik under innspillengen av 71 grader nord. Foto: Matti B. Pedersen

Kent Roger Tangvik under innspillengen av 71 grader nord. Foto: Matti B. Pedersen

Kroppen blir utsatt for utrolig mye slitasje og man må presse sine grenser for utholdenhet og styrke fra start ved Lindesnes. Det er få av oss som er vant til å gå med tung sekk dag etter dag.

Som deltaker vet man aldri hva som skjer neste dag og man vet ikke om det er ski, sykkel, kano, klatring eller fjelltur som står på planen. Det å leve i denne uvissheten er veldig slitsomt og man bruker mye tid på å forberede seg på det som kommer dagen etter. Restitusjonstiden er veldig kort så man får sjelden hentet seg helt inn før det smeller igjen. Det å være i god fysisk form i en slik konkurranse er helt avgjørende. Man har da mye bedre overskudd til å ta gode vurderinger med tanke på navigasjon og sikkerhet. Det viser seg gang etter gang at når man blir sliten og ukonsentrert gjør man store feil. Målet mitt var å være i god form, samt passe på å spise, drikke og sove når muligheten var der. Slik at jeg skulle fungere optimalt. Om jeg lyktes med dette finner du ut om du følger med på programmet!

Neste episode kan du se ikveld kl 20.30 på TV Norge!

Kent Roger Tangvik, maler og deltaker i 71 grader nord

Leave a comment