Har du et nyttårsforsett? Holder det fortsatt?

Christian HilmarsenAvisforsidene forteller oss til stadighet hvordan vi bør være, og hva vi gjøre for å bli slik. Mange av oss starter hvert nytt år med et forsett om å bli en annen utgave av oss selv; en som trener mer, eller spiser og drikker sunnere. Vi glemmer bare at svært få av oss greier å endre levesett over natta. Levesett handler om vaner. Hverdagsvaner. Rutiner. For å endre rutiner er det lurt å ha en plan, og å gjøre én ting om gangen.

Har du mål om å trene mer, kan du starte med å finne ut hva slags fysisk aktivitet du liker. Start med det. Bestem deg for hvor ofte og hvor lenge, og prøv å få det inn i hverdagsvanene. For noen er det lurt å ha faste avtaler å gå til, enten det er en time på et treningssenter eller en tur med en venn. Beveg deg så du blir varm og andpusten. Ønsker du å følge en treningsplan, kan du prøve CERGs 7 ukers treningsprogram. Intensitet spiller en rolle, men det viktigste er at du gjør noe. Til syvende og sist er all aktivitet bedre enn ingen aktivitet.

Les også: Nyttårstegn – intensitet teller

overvektHar du mål om å spise annerledes, gjør du deg selv en tjeneste med å bestemme deg for hva du mener er bra nok. Ønsket kroppsvekt er et mål du kan nå, ett steg av gangen. Start med én ting; enten det er å spise frokost hver dag, drikke brus bare i helga, bruke mindre salt osv.

Les også: Hvorfor er det så vanskelig å gå ned i vekt med bare trening?

Hvis du tenker over hva som skal til for å endre en vane, eller å lage plass til en ny, så ser du fort at det krever litt av deg. Det krever litt planlegging å få kabalen til å gå opp slik at du får plass til den treningen. Eller å stå opp 10 minutter før, slik at du rekker frokost. Og det krever litt kunnskap. Kjøkkensjefen ved LHL-klinikkene Røros anbefaler å lage posesausen med litt mer vann og en maizennajevning, og vips så har du gjort et stort innhugg på saltinntaket til middag.

Les også: Kan revolusjonere måling av treningseffekt – CERG forskning er blitt ny treningsapp

Til sist; ikke gi opp selv om planen glipper i blant. Endring av vaner tar tid, men selv små endringer i aktivitetsnivå og kosthold gjør godt for kroppen din. Så fortsett. Én ting om gangen. Vær stolt av de endringene du får til.

Godt forsett!

Christina Hilmarson, stipendiat ved CERG

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s