Har du et nyttårsforsett? Holder det fortsatt?

Christian HilmarsenAvisforsidene forteller oss til stadighet hvordan vi bør være, og hva vi gjøre for å bli slik. Mange av oss starter hvert nytt år med et forsett om å bli en annen utgave av oss selv; en som trener mer, eller spiser og drikker sunnere. Vi glemmer bare at svært få av oss greier å endre levesett over natta. Levesett handler om vaner. Hverdagsvaner. Rutiner. For å endre rutiner er det lurt å ha en plan, og å gjøre én ting om gangen.

Har du mål om å trene mer, kan du starte med å finne ut hva slags fysisk aktivitet du liker. Start med det. Bestem deg for hvor ofte og hvor lenge, og prøv å få det inn i hverdagsvanene. For noen er det lurt å ha faste avtaler å gå til, enten det er en time på et treningssenter eller en tur med en venn. Beveg deg så du blir varm og andpusten. Ønsker du å følge en treningsplan, kan du prøve CERGs 7 ukers treningsprogram. Intensitet spiller en rolle, men det viktigste er at du gjør noe. Til syvende og sist er all aktivitet bedre enn ingen aktivitet.

Les også: Nyttårstegn – intensitet teller

overvektHar du mål om å spise annerledes, gjør du deg selv en tjeneste med å bestemme deg for hva du mener er bra nok. Ønsket kroppsvekt er et mål du kan nå, ett steg av gangen. Start med én ting; enten det er å spise frokost hver dag, drikke brus bare i helga, bruke mindre salt osv.

Les også: Hvorfor er det så vanskelig å gå ned i vekt med bare trening?

Hvis du tenker over hva som skal til for å endre en vane, eller å lage plass til en ny, så ser du fort at det krever litt av deg. Det krever litt planlegging å få kabalen til å gå opp slik at du får plass til den treningen. Eller å stå opp 10 minutter før, slik at du rekker frokost. Og det krever litt kunnskap. Kjøkkensjefen ved LHL-klinikkene Røros anbefaler å lage posesausen med litt mer vann og en maizennajevning, og vips så har du gjort et stort innhugg på saltinntaket til middag.

Les også: Kan revolusjonere måling av treningseffekt – CERG forskning er blitt ny treningsapp

Til sist; ikke gi opp selv om planen glipper i blant. Endring av vaner tar tid, men selv små endringer i aktivitetsnivå og kosthold gjør godt for kroppen din. Så fortsett. Én ting om gangen. Vær stolt av de endringene du får til.

Godt forsett!

Christina Hilmarson, stipendiat ved CERG

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s