Tren med venner i sommer

Løping ved Nidelven. Foto: Andrea Hegdahl TiltnesFor mange er sommeren synonymt med avslapping. Treningen blir ofte nedprioritert da det er mange andre ting å gjøre, steder å være og folk og møte. Kort fortalt er det enkelt å finne unnskyldninger for ikke å trene om sommeren. De fleste vet imidlertid at det finnes mange grunner til at man bør trene, så hva kan man gjøre for å øke treningsmotivasjonen?

Tall fra Helsedirektoratet viser at man er mer motivert til å trene dersom man kan gjøre det sammen med venner eller familie fremfor alene. Mangler du motivasjon til å trene i sommer kan altså løsningen være å finne en treningskompis. På denne måten er man sosial samtidig som man får trent, noe som er viktig for mange i ferien.

Les også: Kajakk – den perfekte sommertrening

Å trene med en venn reduserer følelsen av tretthet og øker energinivået ifølge en studie fra 2011 publisert i American Journal of Health Behavior. En studie fra 2012 av The Society of Behavioral Medicine viser at det også har betydning for varigheten på treningsøkten. Deltakerne i studien syklet enten sammen med en virtuell partner på en dataskjerm eller for seg selv. Deltakerne som trente sammen med en virtuell partner syklet omtrent dobbelt så lenge som deltakerne som syklet alene.

Les også: Hvordan lage den perfekte spillelista til trening og løp?

Det er ikke nødvendig at treningskompisen er på samme nivå som deg. Det finnes treningsformer som egner seg godt for trening sammen selv om noen er bedre trent enn andre. Styrketrening, spinning og løping på tredemølle er eksempler på dette. I tillegg er intervalltrening utendørs enkelt å få til sammen. Man kan løpe opp en bakke i sitt eget tempo for deretter å gå tilbake til startpunktet sammen.

Line Skarsem ReitloDet er likevel mange som foretrekker å trene alene. Når man trener alene kan man selv bestemme både hva, når og hvor man vil trene. Dørstokkmila kan derimot være ekstra lang om sommeren noe som fører til at man ofte trenger litt ekstra motivasjon for å komme seg ut døren. Ifølge studiene ovenfor kan man finne denne motivasjonen i venner, og de fleste har nok opplevd at det er vanskeligere å bryte en avtale med andre enn en avtale man har med seg selv. Har treningsmotivasjonen dalt i løpet av sommeren er det derfor verd å prøve å trene sammen med en venn.

Les også: En bok om effektiv trening og smart kosthold – En ny start

Line Skarsem Reitlo, stipendiat ved CERG

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s