En spøk blir til virkelighet – Følg Günthers ferd opp av sofaen

Günther VoigtGjesteblogg: Günther Voigt tester treningsopplegget i boka “En ny start” og vil dele sine erfaringer her på bloggen.

En sløv sofagris med mange gamle idrettsvenner på facebook. Mottar en melding om å legge ut et bilde av seg selv i en eller annen form for treningssammenheng. Av en tidligere idrettskompis, som tilfeldigvis er leder for en forskningsgruppe ved NTNU.

Tror da det er en spøk om å legge ut et bilde som da ikke eksisterer i det hele tatt. Sender da en melding tilbake om at denne kroppen ikke er lengre i virksomhet innen fysisk fostring, og motivasjonen er på høyde med en flaske brus. Stor er da overraskelsen at Ulrik Wisløff min gamle kamerat fra fotballaget på 90-tallet sier at han skal hjelpe meg med dette. Han kommer med en bok i begynnelsen av januar 2015 som ville kunne passe meg. Begynner da å forstå at dette kan være alvorlig ment fra Ulrik.

Les også: En bok om effektiv trening og smart kosthold – ”En ny start”

Få dager etter at jeg da hadde funnet et bilde av meg selv. Som jeg da postet på siden til CERG som denne forskningsgruppen heter. Er jeg blitt tatt ut til å følges opp av et eget forskningsteam som skal se på om at jeg da kan dra nytte av denne boken til Ulrik Wisløff og Berit Nordstrand (Ny start). «Hjelp» jeg var jo ikke forberedt på dette. Men det er jo da en mulighet for en med null motivasjon og kun planer om å trene og legge om livsstilen.

Blir da sittende i jula og vente spendt på hva som skal skje. Får da en melding fra Ulrik at det er bare å avtale tid for testing av denne kroppen på ST Olavs hospital med forskningsteamet osv.

Den store dagen kommer!

Møter opp etter og avtalt med en hyggelig dame på telefon og meldinger. Onsdag den 7/1-2015 kl. 0900skal denne kroppen begynne sin ferd mot et bedre liv. Blir da veid på en maskin som forteller meg at jeg har mye muskler og fett i kroppen, blodprøver blir tatt og ultralyd av blodårene. Så er det klart for det jeg har grudd meg mest til. Jeg skal opp på tredemøllen for å teste kondis osv. siden av meg står det ei som kun veier det samme som muskelmassen min og heier vilt på meg at dette klarer du Günther! stå på, kjør på nå. Jeg løper som om det er det siste jeg skal gjøre den dagen. Da sier hun da er vi ferdig med oppvarminga og skal i gang med testen. Jeg får på meg en maske og starter rolig med rask gange og går over til jogging, er egentlig da helt sluttkjørt. Men det er da faktisk en smule igjen i kroppen som sier at dette klarer du.

Jeg løper da det jeg orker, på gammel vilje som jeg da ikke vista fantes siden 80 tallet. Klarer så vidt å passere 8 minutter og får vite at jeg klarte 40 sekunder på topp. Dette er da både nedslående og positivt på en gang. Jeg har gjennomført testen som jeg da grudde meg til men resultatet fra en som da har drevet med idrett tidligere forventer skulle vært bedre. Men det er vel vinnerskallen som snakker. Realisten sier noe annet det er jo her det starter det nye livet ditt gutt. Nå kan det bare gå oppover.

Jeg er utrolig takknemlig, for at jeg er blitt tatt ut til å bli fulgt av et team som skal teste meg med jevnlige mellomrom. Som vil gi motivasjon og en ny start på veien til et lettere liv med muligheter for å bygge overskudd og unngå livstidssykdommer.

Günther Voigt

 

Leave a Reply

